ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Regeltechnieken
  

Component behoort tot O.O.: Regeltechnieken
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00028
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 56
Totaal aantal contacturen: 48
Totaal studietijd: 116,48
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Laet Serge


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je bestudeert de theoretische basis van de regeltechniek. Uit voorbeelden leer je de methoden om de processen en regelkringen schematisch voor te stellen. Met behulp van deze schema's stel je de regelketens wiskundig voor via formules. Je bestudeert de standaard P-, PI- en PID-regelingen. Dit laat je toe om de instelparameters van de regelapparatuur te bepalen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
      • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
      • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
      • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan verschillende soorten regeltechnische schema's hanteren.
      • De student stelt een regelkring op met al zijn componenten.
      • De student herkent en bepaalt de parameters van een proces a.h.v. opgenomen grafieken,  waarna een PID-regelaar kan ingesteld worden.
      • De student weet hoe hij regelkringen moet afregelen m.b.v. een PID-regelaar in functie van het te regelen proces.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM, departement elektromechanica of credits verworven voor de opleidingsonderdelen  Toegepaste wiskunde en fysica, Toegepaste mechanica en Elektriciteit ,departement elektromechanica, 1EM

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • geen

      Andere begincompetenties
      • geen

      LEERINHOUDEN
      • Analyse regeltechnische schema's.
      • Analyse van elk onderdeel van de regelkring (het proces, de regelaar, de transmitter…) door ze o.a. wiskundig te omschrijven in een transfertfunctie.
      • Onderzoek enkelvoudige regelkringen door het combineren van PID-regelaars met een aantal processen, wat resulteert in het instellen van een PID-regelaar in functie van het proces.
      • Tuning regelkringen.
      • Regelcriteria.

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus Regeltechniek, departement elektromechanica, S. De Laet
      • Powerpointvoorstellingen
      • Slides
      • Computersimulaties

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      45

       lesuren

        38,63

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      68.48

       klokuren

        58,79

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges aangevuld met powerpointvoorstellingen en begeleidende oefeningen.
      • Digitaal leerplatform Blackboard.
      • Individuele contact- en begeleidingsmomenten mogelijk in overleg met de lector.

       


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       02,58

      Tweede examenperiode
      • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.