2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Labo automatisatie Deel 1 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00308 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
18 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Duschek Cois
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit labo ga je zelf aan de slag. Hoe ziet een PLC eruit? Hoe communiceren je ermee? Hoe sluiten we die correct aan en wat mogen we zeker niet over het hoofd zien? We starten met eenvoudige programma's in STEP7 en bouwen langzaam de moeilijkheidsgraad op. Iedere oefening bevat een extra drempel die we moeten ontdekken om een goede programmeur te worden. In de laatste les gaan we evalueren als je alle geleerde moeilijkheidsgraden wel degelijk onder de knie hebt.
Na het doorlopen van het labo ken je de basisfuncties van de programmeertaal van STEP7, kun je een programma schrijven, foutzoeken en wijzigen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De mogelijkheden en het gebruik van de programmeertaal (Step7) kennen en kunnen toepassen.
- De basisinstructies en - principes voor het programmeren van een programmeerbare automaat op een concrete en praktische wijze kunnen toepassen.
- Toepassingsoefeningen, met een opgelegde werking, kunnen omzetten naar een gestructureerd Step7-programma, ingeven in de PC, programma documenteren, vervolgens overdragen naar de PLC en testen op de correcte werking.
- Bij het automatiseren van machines of processen, aan de hand van een opgelegde werkingswijze, hiervan een functiediagram kunnen opstellen, vervolgens omzetten naar een overeenkomstig gestructureerd opgebouwd PLC-programma, programma documenteren, overdragen naar de PLC en testen.
- Bij problemen met automatisch gestuurde systemen, met behulp van de programma-instructies, probleemoplossend kunnen handelen en de nodige aanpassingen in het stuurprogramma kunnen uitvoeren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica 1EM
- Elektriciteit 1EM
- Elektronica 1EM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie en systeemanalyse module 4, departement elektromechanica
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Starten met STEP7
- Eigenschappen S7-300
- S-300Modules
- Algemene voorstelling van de S7 CPU315-2DP
- Opbouw van de in het labo gebruikte configuratie
- Van proces tot project
- STEP7 tools
- De SIMATIC Manager starten
- Een nieuw project aanmaken
- CPU wissen
- Downloaden van de programmablokken naar de CPU
- Oefeningen met logische functies
- Oefeningen met tijd- en tellerfuncties
- Oefeningen met vergelijkingsfuncties
- Opstellen van een programma voor besturing van een eenvoudig industrieel proces
|
STUDIEMATERIAAL
|
- eigen cursussen : hierbij wordt aan de hand van praktische oefeningen de geziene theoretische leerstof van module 4 ingeoefend
- individueel gebruik van een PC met aangepaste software en een programmeerbare automaat met de gepaste hardwarecomponenten
- helpfuncties van het Step7-pakket
- simulatiepanelen en praktische opstellingen
- aanbevolen studiemateriaal
- internetsites (www.PLC.net, www.plcsturing.start.be, www.plcopen.org,www.ad.siemens.de, e.a.)
- vakliteratuur : Controle & Automation, Motion Control, Technisch Management, e.a.
- bedrijfsinformatie : Siemens, Schneider, Klöckner, Modicon, e.a.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
30,77
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
34
|
klokuren
|
65,38
|
Verdere toelichting:
- Overheadprojectie met voorbeeldoefeningen in Step7 van de uit te voeren instructies en acties.
- Aansturen van simulatiepanelen en praktische opstellingen.
- Groeps- en/of individuele begeleiding.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Overheadprojectie met voorbeeldoefeningen in Step7 van de uit te voeren instructies en acties.
- Aansturen van simulatiepanelen en praktische opstellingen.
- Groeps- en/of individuele begeleiding.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden
|
|
| |
|