|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het ontwerpen van een elektrische, hydraulische of pneumatische installatie houdt veel meer in dan het tekenen van het schema. Door gebruik te maken van pakketten zoals Eplan kan het volledige ontwerp met inbegrip van alle benodigde extra's (klemmenlijsten, grondplannen, kabellijsten, lay-out van borden) worden gerealiseerd in één totaalproject.
Hierdoor krijgen de studenten inzicht in de complexiteit van een ontwerp en het grote belang van accurate en volledige informatie zonder redundantie.
Via praktische en industrieel gerichte voorbeelden en toepassingen leren de studenten de enorme mogelijkheden van EPLAN 5 aan.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Student kent de gebruiksmogelijkheden van het software pakket E-plan en kan deze zelfstandig aanwenden.
- Student is in staat om met behulp van het software pakket E-plan, zelfstandig elektrische, en eenvoudige hydraulische en pneumatische tekeningen te maken van bestaande en nieuw te ontwikkelen installaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM, departement elektromechanica of credits verworven voor de opleidingsonderdelen Informatica, Elektronica en Elektriciteit departement elektromechanica, 1EM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Technologie elektriciteit, departement elektromechanica, module 4 of gelijktijdig volgen.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Eplan architectuur
- Project aanmaak
- Grafische opbouw
- Projectpaginamanipulatie
- Inhoudsopgave
- Kruisverwijzingstechnieken
- Nummeringsmodule
- Aandachtspunten bij opzetten van standaardisatie
- Symboolbeheer
- Vertalen
- Uitwisseling EPLAN projecten met derden
- Klemmen en kabels
- Vrij tekenen
- Introductie blokschematechniek
- Parameters
- Revisiebeheer
- Artikelbeheer
- Relaiskeuze
- Kastindeling
- PLC en schemagenerator
|
STUDIEMATERIAAL
|
- software pakket E-plan
- cursus E-plan, departement Elektromechanica
- PC
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
lesuren
|
27,24
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.4
|
klokuren
|
56,73
|
Verdere toelichting:
- Korte inleiding en demonstratie van het software pakket.
- Iedere week bereidt de student een vooraf uitgeschreven oefening voor.
- Begeleiding van studenten tijdens oefeningen aan de PC op school.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Evaluatie in de laatste les: tekenen van een project binnen een vooropgestelde tijd (100%).
- Bij elke afwezigheid van de student(e) tijdens de lessen wordt er 10% van de te behalen punten afgetrokken.
- Evaluatie van de wekelijks doorgemailde oefeningen via het digitaal leerplatform Blackboard. Er wordt 10% van de te behalen punten afgetrokken indien deze niet wekelijks worden doorgestuurd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Het tekenen van een project binnen een vooropgestelde tijd (100%).
|