|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het labo vermogen elektronica deel 2 bestaat uit een reeks proeven dewelke op vrij zelfstandige basis kunnen worden uitgevoerd. De didactische opstelling is zo uitgewerkt dat je de gemaakte schakelingen kan opstarten en uittesten aan de hand van je voorbereiding. De te maken schakelingen bestaan vooral uit gestuurde gelijkrichters, gelijk en wisselstroomomvormers. Via een meerkanaals oscilloscoop worden de gemeten grootheden gevisualiseerd om de werking van de schakelingen te analyseren en te begrijpen. Ook de logische volgorde van deze proeven laat je toe om ten allen tijde je theoretische achtergrond te toetsen aan jouw huidige proef.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan door metingen de verschillende mutator-basis-schakelingen bestuderen met analyse van spannings- en stroomverloop. Dit voor verschillende belastingstoestanden.
- De student analyseert de invloed van een vrijloopkring.
- De student kan Meetresultaten interpreteren.
- De student kan door metingen een functieanalyse maken van de gebruikte componenten en stuursystemen.
- De student kan door metingen fouten localiseren.
- De student kan databoeken en service manuals hanteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Vermogenselektronica deel 1
- Labo vermogenselektronica deel 1
- Vermogenselektronica deel 2
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Metingen in verband met de analyse van gestuurde gelijkrichters:
- enkelfasig - driefasig
- ohmse belasting - inductieve belasting
- gelijkrichterwerking - wisselrichterwerking
- halfgestuurd - volgestuurd
- Invloed nagaan van vrijloopkringen.
- Elementaire metingen op hakkers.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus met opdrachten Labo vermogenselektronica deel 2, departement Elektromechanica
- Beschikbare literatuur, informatie en documentatie in EMI en Labo.
- Service manuals, databoeken en technische documentatie van fabrikanten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
lesuren
|
40,06
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.4
|
klokuren
|
56,73
|
Verdere toelichting:
- Individuele en vrij zelfstandige behandeling van opgaven gedurende labozittingen onder begeleiding van de lector.
- Klassikale behandeling van sommige onderwerpen.
- Zelfstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente observatie bij uitvoering van de metingen (punt A).
- Testen van de zelfstudie bij de start van elke labozitting (punt B).
- Nazicht van gemaakte rapporten (punt C).
- Praktische toetsing op het einde van de module (punt D).
- Totaal = (A+C+D)XB
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
- Punten A, B en C behaald tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.
|