2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Vermogenselektronica Deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Vermogenselektronica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2MR84 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Pauw Erik
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Elektronische vermogenscontrole is een huwelijk tussen de typische elektro-technieken en de toepassingen die tot het vermogensgebied behoren. Het is een moeilijk huwelijk omdat langs de ene kant de sterkstromers zich bijna niet aanpassen aan de elektronische componenten en anderzijds de elektronici die weinig kennis hebben van elektrische motoren en kilowattvermogens. Als we bedenken dat in bijna iedere machine een elektrische motor aanwezig is, begrijp je onmiddellijk dat er een grote behoefte bestaat aan technici die beide diciplines beheersen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan verder inzicht verwerven in de problematiek van de gestuurde gelijkrichters (DC-controllers - mutatorschakelingen), gericht naar het praktisch gebruik ervan. (Belasting met DC-machines)
- De student kan aanverwante grafieken en karakteristieken hanteren.
- De student kan de voornaamste principes in verband met hakkers aanbrengen.
- De student herkent van de functie en het gedrag van helfgeleiders-AAN/UIT-schakelaars.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Elektronica, departement elektromechanica, 1EM/TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Vermogenselektronica deel 1, module 5
- Labo Vermogenselektronica deel 1, module 5
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- DC-controllers - Mutatorschakelingen (of gestuurde gelijkrichters):
- E1, B2, M3 en B6-mutator
- Belastingstoestanden naargelang het type mutator: ohms, zuiver inductief,ohms-in-ductief, zuiver inductief met mee- of tegenwerkende gelijkspanningsbron (DC-motor/generator)
- Gelijkrichterwerking - wisselrichterwerking
- Vrijloopkringen
- Aanverwante karakteristieken
- Sturingsproblematiek
- Elementaire studie van hakkers (choppers):
- Componenten: vermogentransistor, GTO, vermogenmosfet
- Principiële werking en sturing
- Belaste chopper
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus vermogenselektronica deel 2, departement Elektromechanica.
- Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen in het EMI en Labo.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
43,27
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20.6
|
klokuren
|
49,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|