|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het labo vermogen elektronica is opgebouwd uit twee delen.
In het eerste deel maken we kennis met de problematiek rond het bouwen van een schakeling. Bij de start wordt er gewerkt onder verlaagde spanningen om naar het einde van de eerste proevenreeks over te schakelen naar 230 VAC. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan de problematiek rond de gevaren van elektriciteit. De proeven gaan over het bouwen van een eenvoudige gelijkrichter tot het dimmen van een gloeilamp. Het gebruik van meetapparatuuur zoals multimeters en meerkanaals oscilloscopen staan centraal binnen dit vak.
Een tweede luik van het labo gaat over gestuurde gelijkrichters, gelijk en wisselstroomomvormers. Deze didactische opstellingen zijn zo uitgewerkt dat de studenten de gemaakte schakelingen kunnen opstarten en uittesten aan de hand van hun voorbereiding. Ook de logische volgorde van deze proeven laat de studenten toe om ten allen tijde hun theoretische achtergrond te toetsen aan hun huidige proef.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan door metingen een functieanalyse maken van de gebruikte componenten en stuursystemen.
- De student leert aan de hand van metingen de verschillen kennen tussen verschillende stroom- en spannings-waarden.
- De verschillende stroom- en spanningsbeelden leren interpreteren.
- De student kan databoeken gebruiken en de juiste meetapparatuur kiezen.
- De student kan door meting fouten localiseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Elektronica, departement elektromechanica, 1EM/TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Vermogenselektronica deel 1
- Vermogenselektronica deel 2
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Metingen op niet-gestuurde gelijkrichterschakelingen (DC-controllers):
- enkelfasig – driefasig
- enkelzijdig – dubbelzijdig
- resistief – resistief/inductief
- Metingen op eenvoudige AC-controllers: **combinatie diac –thyristor **combinatie diac – triac
- Metingen in verband met de analyse van gestuurde gelijkrichters:
- enkelfasig – driefasig
- ohmse belasting – inductieve belasting
- gelijkrichterwerking – wisselrichterwerking
- halfgestuurd – volgestuurd
- Invloed nagaan van vrijloopkringen
- Elementaire metingen op hakkers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus met opdrachten, labo vermogenselektronica, departement elektromechanica.
- Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen in het EMI en labo.
- Service manuals, databoeken en technische documentatie van fabrikanten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
26.5
|
lesuren
|
40,45
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38.52
|
klokuren
|
58,79
|
Verdere toelichting:
- Individuele en vrij zelfstandige behandeling van opgaven gedurende labozittingen onder begeleiding van de lector
- Klassikale behandeling van sommige onderwerpen
- Zelfstudie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente observatie bij uitvoering van de metingen (punt A)
- Testen van de zelfstudie bij de start van elke labozitting (punt B)
- Nazicht van gemaakte rapporten (punt C)
- Praktische toetsing op het einde van de module (punt D)
- Totaal = (A+C+D)XB
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding
- Punten A, B en C behaald tijdens de onderwijsperiode blijven behouden
|