2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Koeltechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Klimatisatie- en koeltechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00052 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
65 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
- Om technisch-commercieel advies te kunnen geven met betrekking tot aankoop en/of verkoop van koelinstallaties of andere installaties waarin koelinstallaties zijn opgenomen, is het nuttig te begrijpen onder welke werkingsomstandigheden koelinstallaties functioneren.
- Dit vakgebied wordt nog duidelijker als je de mogelijke hoofd- en nevencomponenten van die koelkringen van dichterbij gaat bestuderen.
- Als je deze componenten dan nog leert selecteren voor een bepaald koelvermogen dat een warmtelast moet compenseren, dan ben je de juiste persoon om klanteisen over te brengen aan een ontwerper van koelinstallaties.
- Om te kunnen voldoen aan globaal milieubewustzijn, Europese richtlijnen en nationale wetgeving wordt uw aandacht ook nog gefocust op het energievriendelijk aspect en ontwerpvoorwaarden van koelinstallaties en warmtepompen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
- EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
- EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft grondige kennis van het logph-diagramma.
- De student heeft kennis van verschillende bewaartechnieken en productbederf.
- De student kan meest gangbare koeltechnische toepassingen omschrijven.
- De student kan verschillende koelensystemen onderscheiden in koeltechnisch schema én kunnen voorstellen in logph-diagramma.
- De student kan processen van mechanische compressiekoeling en absorbtiekoeling opdelen in hun deelprocessen.
- De student kant de werking van alle koeltechnische hoofd- en nevencomponenten.
- De student heeft kennis inzake wetgeving mbt koelsystemen en koudemiddelen.
- De student kan de efficiëntie (COP) van het koelproces beoordelen i.f.v. de werkingscondities en verband met IPLV-waarde kunnen verklaren.
- De student heeft analytische kennis van commerciële aandachtspunten mbt koeltechnische investeringen en life cycle cost.
- De student kent koudebuffering.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Geslaagd zijn in het programmajaar van 1TCA, departement elektromechanica of credits verworven voor de opleidingsonderdelen Wiskunde, Toegepaste Fysica en Technologie , 1TCA.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Soorten koelkringen (naam, hydraulische schema's, werkingsomschrijving).
- Toepassing druk-enthalpie diagram op de koelkring.Fysische grootheden in een koelkring.
- Verband tussen damptabellen en druk-enthalpiediagram.
- Koeltechnisch schematekenen voor één- en tweetrapskoelkring (hoofd- én nevencomponenten) en relaties leggen naar bijhorend druk-enthalpiediagramma, mbt mechanische compressiekoeling en absorptiekoeling, droge- en natte verdamping en pompcirculatiesystemen.
- Soorten koudemiddelen in relatie tot het Montreal-protocol en de in België en Europa geldende richtlijnen.Selectie van beste koudemiddel voor elke koeltoepassing op basis van koudemiddeleigenschappen, C.O.P. en koudemiddelwetgeving.
- Koellastberekening mbt mogelijke warmte-inbreng in koelcel.
- Productbewaring en de meeste mechanismen tot productbederf en wat hiertegenover koeltechnisch kan worden ondernomen, binnen geldende wetgeving bewaring voedingsmiddelen.
- Expansietoestel, verdamper en condensor (hoofdcomponenten koelkring): verschillende soorten, werkingsvoorwaarden, opstellingsvoorwaarden, selectievoorwaarden en onderhoudsvoorschriften in relatie tot de meest courante koelkringen.
- Verdamperontdooisystemen, hun voor- en nadelen en hun toepassing.
- Optimalisatievoorwaarden koelinstallaties.
- Berekening IPLV-waarde en verband met COP.
- Verkoopstechnische aandachtpunten bij koelinstallaties.
- Koudebuffering.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus: ‘Koeltechniek 2TCA lector F. Bekx.
- Leervraaggesprekken in groepsverband.
- LCD– en overheadprojectie.
- Bordschema’s bij systeemanalyse en –bespreking.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
41,54
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Klassikaal besproken schema's en oefeningen/oplossing huistaken.
- Leervraaggesprekken.
- Studiebegeleiding via overzicht van alle uit de leerstof formuleerbare examenvragen die op het digitaal leerplatform Blackboard worden gezet.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 100% punten: Schriftelijk examen einde lesblok.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 100% punten: Schriftelijk examen
- Tijd voor examinering: 3 uur.
|
|
| |
|