ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Industriële marketing
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00347
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 60
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 62,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Geubels Rudi


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze onderwijseenheid leer je de beginselen rond industriële marketing. Hoe kun je, uitgaande van de klantenwensen en de markt, het beste je producten en diensten aanbieden? Je leert hoe je een marketingplan opstelt en ook hoe het internet kan ingezet worden om je doelstellingen te bereiken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten (4P's) om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een marketingplan opstellen voor een industrieel product of dienst.
  • De student kan een effectieve mailing organiseren.
  • De student begrijpt besluitvorming bij aankoopprocessen in een B2B omgeving.
  • De student begrijpt de verbanden tussen verkoopinformatiesystemen, verkoopprognoses en commerciële rapporteringen. 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Statistiek, Departement Elektromechanica, 2TCA
  • Logistiek en Planning, Departement Elektromechanica, 2TCA.

Andere begincompetenties
  • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

LEERINHOUDEN
  • De marketingmix (4P’s, 8P’s en 4C’s), marktsegmentering, product positionering en marktonderzoek.
  • Het opstellen van effectieve mailings.
  • Strategische mogelijkheden van e-commerce en toekomstige evoluties.
  • Het opstellen van een SOSTAC marketingplan.
  • Aankoopgedrag in de B2B markten.
  • Verkoopprognose technieken en commerciële rapportering.
  • De plaats van de marketingorganisatie binnen de totale bedrijfsstructuur.
  • Marketingvisie op kwaliteit van producten en diensten.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Beginselen van industriële marketing, R. Geubels, Departement Elektromechanica.
  • Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  43,27

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

32.4

 klokuren

  51,92

Verdere toelichting:
  • Geen

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
    Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,81

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
    Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.