2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Automatisatie deel 1 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00350 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
34 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
44,2 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Casteels Jan Duschek Cois
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus wordt je vertrouwd met de basisinstructies en -principes voor een programmeerbare automaat. In het aansluitend labo zal je de opgedane kennis kunnen toepassen op een industriële PLC.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent de mogelijkheden en toepassing van programmeerbare automaten bij industriële installaties en processen.
- De student kan de basisinstructies en -principes voor het opstellen van een programma voor een programmeerbare automaat vlot toepassen.
- De student kan bij het automatiseren van machines of processen, aan de hand van de opgelegde werkingswijze, een functiediagram opstellen en dit omzetten naar een overeenkomstig gestructureerd opgebouwd PLC programma.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica
- Elektronica
- Elektriciteit
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Technologie elektriciteit
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding programmeerbare automaten.
- Bouw en werking.
- Programmeertechnieken.
- Systeemfamilie S7
-Technische gegevens
- STEP7 Basis.
- Programmeren in FBD: Basisinstructies
- CPU registers - Instructielijst FBD
- Functiediagrammen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursussen automatisatie, departement elektromechanica, F. Duschek. Cursussen bevatten de basisinformatie van de te kennen leerstof, student neemt tijdens de les bijkomende nota's;
- Bedrijfscursussen en handleidingen Siemens;
- Aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
- Aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur;
- Aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
40,72
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
23.2
|
klokuren
|
52,49
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met behulp van overheadprojectie en Powerpointpresentaties die de besproken onderwerpen verduidelijken.
- Programmavoorbeelden van praktische toepassingen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten).
- Exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten).
- Exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
|
|
| |
|