|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00352 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
42,9 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Broeck Jo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het huidige industriële productielandschap is een robot onontbeerlijk om antwoord te bieden aan oa. de concurrentiedruk uit lage loonlanden, de strenge arbeidsreglementering en de hoge eisen die aan het productieproces gesteld worden. In dit vak leer je hoe een industriële robot is opgebouwd, wat zijn toepassingsgebied is, hoe je de juiste robot voor de juiste toepassing moet selecteren en hoe hij communiceert met zijn omgeving (periferie).
Bovendien leer je aan de hand van een industrieel voorbeeld hoe je een nieuwe robot moet evalueren op de gevraagde specificaties.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM344 De student kan aan de hand van een ruimtelijk inzicht eenvoudige roboticatoepassingen analyseren, ontwerpen en implementeren.
- EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een onderscheid maken tussen een industriële robot en een manipulator.
- De student kan een geschikte robotconfiguratie kiezen voor een industriële toepassing.
- De student kan eigenschappen van de specifieke aandrijfcomponenten van een robot.
- De student kan periferie van een robot samenstellen voor een industriële toepassing.
- De student kan een geschikt visiesysteem bepalen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica, 1EM/TCA
- Elektronica 1EM/TCA
- Elektriciteit 1EM/TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Labo Automatisatie deel 1, module 5.
- Technologie elektriciteit, module 4
- Automatisatie deel 1, module 4
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Definitie van een industriële robot.
- Verschil robot-manipulator.
- Coördinatiesystemen bij industriële robots.
- Vrijheidsgraden.
- Robotconfiguraties.
- Kinematische opbouw van een robot.
- Rollende precisierechtgeleidingen.
- Harmonic drive.
- Cycloaandrijving.
- De aandrijfcomponenten van een robot.
- De effectoren van een robot.
- Visiesystemen.
- Periferie.
- Programmeermethodes
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Robotica, Plantijn Hogeschool, departement elektromechanica, 2007-2008.
- Blackboard: documenten, websites, illustraties.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
41,96
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
21.9
|
klokuren
|
51,05
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen, waarbij de nadruk ligt op inzicht in de verschillende mogelijkheden van robottoepassingen. De student moet ook kunnen inschatten of en waarom een robot een meerwaarde voor het bedrijf betekend.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|