2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Procesactoren |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Meet- en Regeltechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00355 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
22 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
51,48 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Laet Serge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In een regelkring wordt de correctie, afkomstig van de regelaar, uitgevoerd door een corrigerend orgaan. Dit onderdeel werkt zodanig in op het proces (procesactor) dat de gewenste waarde wordt bereikt. In de (petro-)chemische industrie vind je naast frequentiesturingen, voornamelijk regelventielen terug die deze functie uitoefenen.
Hoe ziet zo'n regelventiel in elkaar, waarvoor dient een klepstandsteller? Welke types zijn er op de markt en wanneer worden ze gehanteerd?
De berekening van een klep en andere kleppenpraat vormen het sluitstuk van deze cursus.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
- EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
- EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een Meet- en Regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
- EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan regelventielen ontwerpen, selecteren en onderhouden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Wiskunde, 1TCA
- Toegepaste fysica, 1TCA
- Elektriciteit, 1TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie deel 1
- Labo automatisatie deel 1
- Meettechnieken
- Regeltechnieken
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Ontleding regelventiel.
- Overzicht soorten regelventielen.
- Termen die met regelventielen te maken hebben: kritische drukval, cavitatie, choked flow, rangeability, flashing, geluidsintensiteit.
- Ontwerp regelventiel: berekening van de regelklepcoëfficiënt, de aandrijving, de bepaling van het materiaal, de keuze en de vorm met bijhorende klepkarakteristiek, selectie van het aantal aansluitingen (verdeel- of mengklep) en eventuele opties.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Procesactoren, Departement elektromechanica, S. De Laet, 2007-2008.
- Powerpointvoorstellingen en aanvullend materiaal beschikbaar via het digitaal leerplatform Blackboard.
- Video.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
34,97
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30.48
|
klokuren
|
59,21
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges aangevuld met powerpointvoorstellingen en begeleidende oefeningen.
- Demonstraties.
- Individuele contact- en begeleidingsmomenten mogelijk in overleg met de lector.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen (80 % van de punten).
- Een labo over regelventielen uitvoeren, waarbij een verslag wordt opgemaakt of zelfstudieopdracht van veiligheidsappendages (20% van de punten).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen (80 % van de punten).
- De punten van het labo of de zelfstudieopdracht blijven behouden (20¨% van de punten).
|
|
| |
|