2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Labo datacommunicatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Elektronica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00360 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
22 |
Totaal aantal contacturen: |
18 |
Totaal studietijd: |
51,48 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lemmens Marc Nulens Krist
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Aansluitend op de lessen van analoge technieken ga je in het labo oefeningen maken op diverse types van versterkers. Je bestudeert de inverterende- en niet-inverterende-, PID- en push-pull vermogenversterkers. Je leert de werking en eigenschappen van geschakelde voedingen (SMPS) en voert metingen uit op seriële- (RS232) en Parallelle (Centronics) interfaces. In het labo leer je eveneens wat de gevolgen zijn van EMC of elektro-magnetische storingen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan het verschil tussen theoretische kennis van opamps en praktische schakelingen onderzoeken en analyseren.
- De Het leren overbrengen van gegevens via modem-overdracht, gebruikmakend van RS 232 protocol.
- Door middel van schema-analyse en metingen, de werking en eigenschappen van een geschakelde voeding leren begrijpen.
- Het praktische meten van een frequentiespectrum m.b.v. een scoop die uitgerust is met FFT. De metingen leren interpreteren en eventuele hinderlijke signalen leren wegwerken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Analoge technieken
- Labo analoge technieken
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Signaalversterkers met operational amplifier.
- Opamp PID-regelaar maken a.d.v. een opamp en uitrusten met een thyristor latch.
- Opamp met externe vermogen trap.
- Communicatie: Met behulp van RS232 protocool data-transmissie via een modem leren begrijpen.
- Geschakelde voeding: schema lezen, werking en mogelijkheden van een geschakelde voeding uitdiepen.
- Spectrum analyse op een signaal uitvoeren en interpreteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus met de laboproeven Industriele elektronica, departement elektromechanica
- Datasheets
- Software
- Documentatie van het labomateriaal en meettoestellen.
- Vakliteratuur
- Internet en blackboard
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
31,08
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
33.48
|
klokuren
|
65,03
|
Verdere toelichting:
- Praktische proeven in groepsverband met begeleidingsmomenten.
- Proeven worden op voorhand voorbereid. Dit betekent dat je, afhankelijk van het doel van de proef, je op voorhand hebt verdiept in de theoretische achtergrond en werkwijze.
- Afhankelijk van de noodzaak zullen laboinstructies en -opdrachten beschikbaar gesteld worden via het digitaal leerplatform Blackboard.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 70%: Permanente evalutie: Op basis van voorbereiding, vordering in methodiek, inzicht en kennis, inzet, gedrag en verslaggeving.
- 30%: Eindevaluatie: Praktische opdracht waarbij je de werking kan verklaren of waarop je een meting moet op uitvoeren. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
- Aanwezigheid verplicht. (zie departementale wegwijs ivm afwezigheid tijdens Labosessies)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding. (30%)
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (70%)
|
|
| |
|