|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze component leer je bedrijfsteksten analyseren op hun communicatieve waarde. Daarnaast integreer je diverse schrijftechnieken om effectieve en efficiënte commerciële en technische teksten op te stellen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM343 De student is in staat om, vanuit de kwaliteitsgedachte, mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken, die moeten verlopen volgens een geborgd patroon.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de verschillende soorten bedrijfsteksten onderscheiden en toetsen op hun effectiviteit.
- De student kan aantrekkelijk formuleren door dynamisch te verwoorden.
- De student kan gepast formuleren door het juiste perspectief te kiezen, respect voor de ontvanger te betonen, positieve bewoordingen te hanteren en goodwill te creëren.
- De student kan diverse soorten technische informatie onderscheiden.
- De student kan technisch communiceren door procedurele en procesmatige informatie effectief en efficiënt te structureren.
- De student beheerst de werkwoordspelling van het Nederlands.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Tekstanalyse
- Commerciële communicatie
- Technische communicatie
- Werkwoordspelling
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Schriftelijke communicatie Nederlands, departement Elektromechanica (theorie tekstanalyse, formuleervaardigheden; oefeningen)
- Uitwerkingen van sommige oefeningen via Blackboard.
- Aanbevolen: Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
9
|
lesuren
|
43,27
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
8.8
|
klokuren
|
42,31
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met leergesprekken
- Oefencolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie (100 %):
1. Casus tekstanalyse: analyse van een commerciële of technische communicatievorm (50 %) Criteria: - geïntegreerde kennis - aantrekkelijk en correct taalgebruik - tekststructuur 2. Schriftelijke toets (laatste college) (50 %) Herformuleeroefeningen commercieel en technisch taalgebruik Kennis- en toepassingsvragen technische communicatie Spellingoefening Criteria: - strategische taal - aantrekkelijke taal - correcte inhoud en taal
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijke proef (100 %)
Herformuleeroefeningen commercieel en technisch taalgebruik Kennis- en toepassingsvragen technische communicatie Spellingoefening Criteria: - strategische taal - aantrekkelijke taal - correcte inhoud en taal
|