2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Technisch Frans |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Frans |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00369 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
65 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Goris Evelyn
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De onderwijseenheid "Technisch Frans" is een vervolg op "Zakelijk Frans". Hoe een technisch product in het Frans beschrijven? Hoe een technische dienst aan Franstalige klanten verkopen? De student ontwikkelt deze vaardigheden stap voor stap. Aan het einde van de rit, kan de student in het Frans aan potentiële Franstalige klanten een presentatie geven en zijn product of dienst ook in Franstalig België (en daarbuiten) verkopen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan het vertalen van de karakteristieken van een product naar voordelen voor de (potentiële) klant.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
- EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
- EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan technische documenten in het Frans begrijpen.
- De student kan praten met Franstaligen over technische informatie.
- De student kan een technische firma, dienst of technisch product presenteren en verkopen.
- De student kan een Franse tekst uit een technisch vaktijdschrift begrijpen en becommentariëren.
- De student kan een grafiek toelichten.
- De student kan typische fouten gemaakt door Nederlandstaligen in het technisch Frans vermijden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Teksten over technische onderwerpen met luister-, spreek-, lees- en schrijfoefeningen.
- Behandelde thema's zijn o.a. een technisch bedrijf, product of dienst voorstellen, een fabricatieproces uitleggen, cijfermateriaal begrijpen, een grafiek toelichten (positionering van een product, evolutie van productie- of verkoopsresultaten) en de gegevens interpreteren (oorzaken en verbanden verduidelijken), spreken in publiek enz.
- Basisgrammatica inoefenen: de vorming van de passé composé (met avoir of être), inoefenen van de meest courante tijden, verschil bijvoeglijk naamwoord/bijwoord, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus "Technisch Frans", departement Elektromechanica, 2007-2008, (kopieën worden tijdens de lessen uitgedeeld).
- Extra teksten en oefeningen.
- Video's van de site 'marcourt.wallonie.be' (les conseils, les dossiers, les portraits)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
41,54
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
- De belangrijkste werkvorm is het onderwijsleergesprek.
- Er worden interactieve oefeningen gemaakt. Elke student komt regelmatig aan het woord.
- Iedere week zal de student thuis oefeningen moeten voorbereiden tegen de volgende les.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen (14/20) waarin lezen, schrijven en kennis worden getest met nadruk op technische woordenschat, geijkte formules, grammatica en cijfers.
- Tijdens de lessen worden de studenten permanent geëvalueerd (2/20): mondelinge rollenspelen of gesprekken, actief meewerken tijdens de les, luistertests, maken van gevraagde oefeningen tegen de volgende les. Aanwezigheid tijdens de les is daarom verplicht.
- Tijdens de laatste lesweek (week 9) wordt er een mondelinge presentatie georganiseerd (per 2, uitzonderlijk 3) betreffende een product of service. Deze presentatie is een oefening qua spreken in publiek en wordt op 4/20 gekwoteerd voor wat het examen betreft. De groepsindeling wordt advalvas meegedeeld.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen waarin lezen, schrijven en kennis worden getest. Dit met nadruk op technische woordenschat, geijkte formules en cijfers. (70% van de punten)
- Behaalde punten van de permanente evaluatie en mondelinge presentatie tijdens de onderwijsperiode (30% van de punten)
|
|
| |
|