|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
- EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan omgaan met elektronische motorsturingen (DC en AC).
- De student kan verschillende types sturingen herkennen.
- De student kan samenstellende delen onderscheiden en bemeten.
- De student kan meetresultaten interpreteren.
- De student kan de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan.
- De student kan de mogelijkheden en beperkingen van de diverse sturingen nagaan.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Vermogenselektronica
- Elektriciteit
- Elektrische machines
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Metingen aan gelijkstroomaandrijvingen:
- Instellingen
- Vermogenkring en stuursysteem
- Motorgrootheden
- Respontie op snelheidssprongen
- Overgang van motor- op generatorwerking met en zonder draaizinomkering
- Metingen zonder kringstroom en met kringstroom
Metingen aan AC-aandrijvingen met digitale frequentieomvormer:
- Oefeningen met RS-compensatie
- Oefeningen op de vermogenkring
- Oefeningen op de frequentiesturing van een driefasige asynchrone motor
- Oefeningen op versnellen en afremmen van de asynchrone motor
- Oefeningen met de synchrone motor
Proefnemingen met industriële frequentieomvormer en servo-aandrijving/rem.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus met opdrachten, departement elektromechanica, E. De Pauw
- Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen.
- Service manuals, databoeken en technische documentatie van fabrikanten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
lesuren
|
32,05
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
51
|
klokuren
|
65,38
|
Verdere toelichting:
- Behandeling van de opgaven in kleine groep (3 à 4 pers) op een vrij zelfstandige manier gedurende labozittingen onder begeleiding van de lector.
- Klassikale behandeling van sommige onderwerpen.
- Zelfstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente observatie bij uitvoering van de metingen (punt A)
- Testen van de zelfstudie bij de start van elke labozitting (punt B)
- Nazicht van gemaakte rapporten (punt C).
- Praktische toetsing op het einde van de module (punt D).
- Totaal = (A+C+D)XB.
- Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel punt D kan opnieuw gedaan worden. Behaalde punten van de permanente evaluatie (A,B en C) tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.
|