|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze onderwijseenheid leer je de(commerciële) reactie van je gesprekspartner inschatten, gebaseerd op zijn of haar gedrag. Je leert je eigen stijl kennen en technieken om nog beter met verschillende stijlen professioneel te communiceren. Dit helpt je dan weer in je strategiebepaling wanneer je met uw gesprekspartner in onderhandeling gaat.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
- EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
- EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student herkent stress situaties en kan er gepast op reageren.
- De student herkent en voorspelt menselijk gedrag in commerciële situaties.
- De student kan zijn eigen stijl aanpassen aan deze van de contactperso(o)n(en).
- De student kan een strategie opstellen t.b.v. het verkoopgesprek en het beheer van het klantenrayon.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Verkoop, Departement Elektromechanica, 2TCA.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
- Spanning en stress-situaties leren ontdekken.
- Menselijk gedrag analyseren op basis van openheid en bevestiging.
- Analyse van 4 specifieke stijlen:
o Doorduwer, Expressieve, Gemoedelijke en Analyticus. o Hoofdthema van elke stijl. o Hoe het aanpassingsvermogen te verhogen.
- Strategie in menselijke relaties.
- Verkoopstrategie in de “complexe” verkoop.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Sociale Stijl & Strategie, R. Geubels, Departement Elektromechanica.
- Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|