3 Elektromechanica - 3ISE - Onderdelen - Multiproject |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Multiprojecten TCA |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30122 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
60 |
Totaal aantal contacturen: |
27 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Nulens Krist Van de Peer Filip
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit vak biedt geen leerstof aan in klassieke vorm, maar zal de student met leerstof en competenties confronteren in de vorm van en tijdens de duur van een project. Dit project handelt in een multidisciplinaire omgeving om de student in aanraking te laten komen met een concreet uitvoeringsproces, zoals het ook in het echte beroepsleven gebeurt, eerder dan de statische manier van kennis opdoen zoals die het gevolg is van hoorcolleges.
Het project draait rond een microprocessor, die gevoed dient te worden met informatie uit de buitenwereld (ieder team heeft een ander sensorsignaal), en op basis waarvan de processor een apparaat aan zal sturen. Het project leert de student gaandeweg om te plannen, de opdracht af te bakenen, hoofd- en bijzaken te scheiden, te coördineren, op zoek te gaan naar de juiste informatie via de juiste kanalen, doelgericht te werken, delegeren, rapporteren en vele andere competenties.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
-
Minimum 100 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement Elektromechanica.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Opfrissing en verdieping van Analoge elektronica
- Opfrissing en verdieping van digitale elektronica
- Het leren kennen van de E-Blocks-omgeving, met de processor als centrale processoreenheid
- Programmeren in Flowcode, een grafische flowchart-manier om de processor te programeren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De paper "Multiprojecten 3ISE E-Blocks"
- Internet
- "Flowcoarse" Cursus over E-Blocks en Flowcode
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
26
|
lesuren
|
33,33
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
51
|
klokuren
|
65,38
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 50% op eindpresentatie
- 50% op projectdataboek
- correctiefactor op basis van de peer-assessment
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|