3 Elektromechanica - 3ISE - Onderdelen - Industriële projectweek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Multiprojecten TCA |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30123 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
52 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Casteels Jan Coremans Roel De Laet Serge De Pauw Erik Lemmens Marc Pauwels Bert Van den Broeck Jo Van Goethem Wim Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de industriële projectweek ga je projectmatig werken rond een actueel industrieel probleem. Dit zijn projecten waar de deelnemende bedrijven momenteel aan werken en waarvoor zij nog geen adequate oplossing hebben. Aan jullie om in 1 week tijd één of meerdere oplossingen te vinden! Nadien ga je de oplossing voorstellen en verdedigen voor een publiek van bedrijfsverantwoordelijken, lectoren, ouders en medestudenten.
Gelukkig sta je er niet alleen voor en kan je rekenen op een team van Plantijn en buitenlandse medestudenten. Ieder zal vanuit zijn specialiteit een inbreng leveren. Je zal dit projectmatig aanpakken. Plannen, taken verdelen, initiatief nemen, sociale en communicatieve vaardigheden aanboren, doeltreffend opzoeken van informatie, contacten leggen, inbreng van je multidisciplinaire kennis en vaardigheden, budget bijhouden,...zijn een paar van de vele leerdoelen van dit project. Stresserend maar boeiend. Na deze opdracht ben je klaar om goed voorbereid aan je stage te beginnen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat om projecten op een projectmatige manier uit te werken. Hij kent de te volgen stappen, houdt zich aan de vooropgelegde deadlines en budgetten, kan zich integreren in een projectgroep, kan de projectplanning opstellen, kan leiding nemen en taken verdelen en kan rapporteren aan de projectgroep en -eigenaar.
- De student is in staat om in teamverband te werken. We denken hierbij oa. aan:
- Kan luisteren naar inbreng van teamleden
- Heeft een flexibel gedrag binnen een multifunctioneel team
- Durft opkomen voor zijn mening.
- Kan leiding geven aan mensen.
- Is communicatief (vergaderen, rapporteren, presenteren, enz…)
-
De student is in staat om met beperkte middelen tot een resultaat te komen. Creativiteit en inzet zijn hierbij zijn sterke kenmerken.
-
De student kan veiligheids- en milieubewust handelen.
-
De student kan gebruik maken van ICT-middelen als PowerPoint, MS-project, Mind map, enz…
-
De student kan zijn parate technische kennis toepassen (uitwerking en uitvoering van technische multidisciplinaire taken).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Minimum 100 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement Elektromechanica.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste en tweede programmajaar
- Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Dhr. F. Bekx
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus industriële projectweek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
03,85
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
48
|
lesuren
|
92,31
|
studietijd buiten contacturen:
|
0
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
- Projectwerk in multidisciplinair samengestelde teams en in concurrentie met een ander team.
- Projectweek loopt van vrijdag 14 tem 21 december.
- Bedrijfsbezoek op maandag 17 december
- Projectweek wordt afgesloten met een receptie.
- Ieder team beschikt over een aparte projectruimte met PC en internet verbinding.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: Toepassen van de projectmethodiek, behalen van de milestones, ...(50%)
- Presentatie (vrijdag voormiddag) en het voorgestelde PDB.(25%)
- Peerassesment (25%)
- Meer gedetailleerde informatie vind je in de syllabus van de industriële projectweek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|