|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In hoeverre houd ik rekening met het geluid in een gebouw, wanneer ik een installatie ontwerp? Met de laatste normen en wetgeving onder de arm "gaan we op stap".
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM335 de student is in staat om de HVAC- en koeltechnische systemen in te regelen in het kader van het lastenboek en/of de gebruikersbehoefte
- EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
- EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan specifieke metingen (excl. Brandermetingen) uitvoeren en de meetresultaten ervan interpreteren.
- De student kan de HVAC- en koeltechnische systemen inregelen in het kader van het lastenboek en / of de gebruikersbehoefte.
- De student kan een geluidstechnicus volgen in zijn redeneringen over de te nemen maatregelen en de akoestische comforteisen van de klant.
- De student is in staat om het effect van een klimaatinstallatie op het akoestisch comfort in te schatten en de eventuele noodzaak van een geluidsdemper aan te tonen en te bestellen.
- De student is op de hoogte van de te voorziene maatregelen in de technische ruimte en kan het type van vering voor de ventilator vastleggen.
- De student zal de berekeningen vooral op een praktische, door de fabrikanten gehanteerde methode, uitvoeren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Toegepaste wiskunde en fysica
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Beoordelen en meten van lawaai.
- Onderzoek van luchtgeluid en luchtisolatie.
- Grenswaarden voor geluidsniveaus in gebouwen.
- Bepalen van de geluidsdemper aan de hand van een praktische methode van een fabrikant.
- Principes van isolatie van draaiende machines en lawaaibestrijding in de industrie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Overheadprojectie van situatieschetsen.
- Powerpointpresentatie van cases.
- Cursus bouwakoestiek, departement elektromechanica, 2005-2006.
- Internetsites van fabrikanten.
- Documentatie.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges en praktische casestudies.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk openboekexamen aan de hand van een praktische case waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op het praktisch inzicht van de student.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk openboekexamen aan de hand van een praktische case waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op het praktisch inzicht van de student.
|