ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Koeltechnieken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 3KM55
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING
  • Nu je de werking van koelinstallaties zowel theoretisch hebt begrepen, als praktisch hebt gecontroleerd, wordt het tijd dat je in functie van warmtelastberekeningen, meteen ook de nodige koelcapaciteit, hoofd- en nevencomponenten van een eentraps- en een tweetrapskoelkring leert selecteren.
  • Om te kunnen voldoen aan globaal milieubewustzijn, Europese richtlijnen en nationale wetgeving wordt uw aandacht als toekomstig ontwerper van koelinstallaties gefocust op het ontwerp van energievriendelijke koelinstallaties en warmtepompen.
  • Deze uitdieping van je optievak is meteen een goede aanloop naar je stage- en eindwerkperiode.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
  • EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
  • EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
  • EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • In staat zijn op structurele wijze koellastberekening te maken.
  • In staat zijn tegenover specifieke koeltoepassing het meest energetisch vriendelijke, veiligste toe te passen koudemiddel te selecteren (ook rekening houdend met milieunormen).
  • In staat zijn om voor specifieke koelkring alle hoofd- en nevencomponenten te selecteren.
  • In staat zijn de nodige hydraulische schema’s op te stellen voor droge expansie- én pompcirculatiekoelkring, leidingen berekenen en selecteren in functie van klant- en studiebureeleisen, ontwerpnormen, goede olieretour én beperkte verliezen.
  • In staat zijn log ph diagramma en elektrische schema’s op te stellen voor dito koelkringen.
  • Retrofitstappen kennen om oude koelinstallatie aan te passen naar huidige koudemiddelwetgeving.
  • In staat zijn tot storingsanalytisch denken over koelinstallaties om zo problemen te voorkomen en op te lossen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geslaagd zijn in het programmajaar van 2KLM, departement elektromechanica of credits verworven voor de opleidingsonderdelen Toegepaste fysica deel 1, Bouwfysica, Toegepaste mechanica, Elektriciteit, Koeltechnieken 2KLM, Elektrische machines en Technologie, departement elektromechanica.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen.

Andere begincompetenties
  • Geen.

LEERINHOUDEN
  • Praktisch en structureel ontwerp / berekeningen voor koelinstallaties met droge expansie en pompcirculatiesystemen in functie van klant- en studiebureeleisen én ontwerpnormen.
  • Selectie van meest energetisch vriendelijke, veiligste koudemiddel conform geldende (milieu)normen voor specifieke koeltoepassing.
  • Selectie van alle hoofd- en nevencomponenten voor specifieke koelkring.
  • Opstellen hydraulische schema's opstellen, leidingen berekenen en selecteren in functie van goede olieretour én beperkte verliezen zowel voor droge expansie- als pompcirculatiekoelkringen.
  • Opstellen elektrische schema's voor dito koelkringen.
  • Retrofit-stappen om oude koelinstallatie in orde te brengen volgens huidige koudemiddelwetgeving.
  • Storingsanalyse op koelinstallaties.
  • Werkingsprincipe en mogelijkheden van adsorptiekoeling.
  • Praktisch ontwerp en berekeningen van koelinstallaties met droge expansie en pompcirculatiesystemen in functie van klant- en studiebureeleisen én ontwerpnormen.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus: ‘Koeltechniek’, departement elektromechanica, F. Bekx.
  • Leervraaggesprekken in groepsverband.
  • LCD– en overheadprojectie.
  • Bordschema’s bij systeemanalyse en –bespreking.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  34,62

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

48

 klokuren

  61,54

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges.
  • Klassikaal besproken schema's en oefeningen/oplossing huistaken.
  • Blackboard netwerkomgeving waarop na elke les mogelijke examenvragen uit die les worden geplaatst.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 100% van de punten: Schriftelijk examen einde lesblok.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • 100% van de punten: Schriftelijk examen.
  • Tijd voor examinering: 3 uur.