3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Bedrijfsmanagement |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bedrijfsmanagement |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00402 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
43 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
67,08 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wanneer je eind dit academiejaar als jong en ambitievol afgestudeerde in de industrie terechtkomt, wordt je overrompeld met veel zaken die tegelijk op je af komen.
Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen, zodat je kritisch leert luisteren naar uw omgeving, en vooruit denkt over de maatschappij en bedrijfsstructuur waarin je terecht zal komen.
Door samen met mij interactief deze cursus bedrijfsmanagement te bestuderen verruim je jouw inzicht met betrekking tot:
- Organisatiestructuren en -culturen
- Arbeidsvormen en -structuren
- Bedrijfsmanagement en -productie
- Beroepsmatige en -ethische dilemma's
- Mindmapping en planning
- Omgevingsfactoren
- Presentatie en rapportering
Deze cursus Bedrijfsmanagement is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker, omdat hij er ontegensprekelijk voor zal zorgen, dat u zich enerzijds qua maatschappelijke verantwoordelijkheid sneller integreert en dat u anderzijds sneller oriënteert in uw eerste job!
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verwerft inzicht in en kan zich met kennis een mening vormen over organisatiestructuren & -culturen
- De student begrijpt de organisatie van de arbeidsmarkt, en kan arbeidsvormen en -structuren onderscheiden
- De student begrijpt de bouwstenen noodzakelijk voor modern en goed bedrijfsmanagement
- De student kent verschillende soorten productievormen en de daarop mogelijk toepasbare optimalisatievormen
- De student kan de basistools van MS-Project gebruiken en toepassen op projectwerk
- De student kan zich een helder beeld vormen van alle omgevingsomstandigheden die de bedrijfswereld kunnen beïnvloeden
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Alle opleidingsonderdelen in het 2de jaar gevolgd hebben
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Student kan qua projectvoorbereiding mindmap ontwikkelen en converteren naar MS-Project
- Student kan projectplanning opmaken in MS-Project en daaraan alle nodige resources koppelen inclusief hun prijzen en zo komen tot een projecttotaalprijs. Hij/zij kan ook projectmijlpalen in planning opnemen…
- Student kan het effect van globalisering op bedrijfsmanagement situeren
- Student begrijpt de verschillende leiderschapsstijlen en leerstijlen
- Student kent het verschil tussen beroepsethiek en bedrijfsethiek
- Student begrijpt de arbeidsmarkt en kan daarin het onderscheid maken tussen arbeidsdeling en -verdeling
- Student kan verband tussen Europese overlegstructuur en plaatselijk bedrijf en vakbonden situeren,
- Student kent motiveringstechnieken
- Student kent de verschillende productievormen en productie optimalisatie vormen, en daarbij horende planningsvormen (oa. ook MS-Project)
- Student kan op heldere wijze het verband situeren tussen productie en onderhoud,
- Student kan op heldere wijze alle omgevingsfactoren van het bedrijf in kaart brengen en bespreken
- Student begrijpt het belang van assertief en correct rapporteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Frank Bekx
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
40,25
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37.08
|
klokuren
|
55,28
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
- LCD-projector en schrijfbord met stiften
- E-campus pc-netwerkomgeving waarop MindManagerPro ENG kan worden gebruikt, om mindmap op te maken, die rechtstreeks kunnen worden geconverteerd naar MS-Project
- E-campus pc-netwerkomgeving waarop MS-Project 2003 NL kan worden gebruikt, om Gant-planningen te leren maken
- BlackBoard netwerkomgeving waarop na elke les mogelijke examenvragen uit die les worden geplaatst
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 100% punten op theoretisch schriftelijk examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 100% punten op theoretisch schriftelijk examen
- Tijd voor examinering in tweede examenpiode: 2 uur
|
|
| |
|