1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Bio-organische chemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00152 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
25 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vandevelde Pita
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Eiwitten zijn biopolymeren die essentieel zijn voor elke levende cel. Chemische processen in het lichaam worden voor een belangrijk deel geregeld door deze eiwitten. De eigenschappen van deze eiwitten zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en de daarbij horende chemische reacties. Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende ‘bio’-organische chemie. Het reactiepatroon van een organische verbinding is onder te brengen in een aantal algemeen geldende basisprincipes. Wanneer er eenmaal voldoende kennis van deze basisprincipes is verworven kunnen deze gebruikt worden om biochemische reacties te bekijken
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Na deze lessenreeks ken de student de belangrijke factoren die de eigenschappen van organische moleculen bepalen
- De student kent de belangrijkste soorten organische reacties van belang voor eiwitten
- Door deelname aan het dicussieforum werkt de student aan de ontwikkeling van volgende competenties:
- ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid
- beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
gevolgd hebben van het opleidingsonderdeel "Chemie" uit periode 1
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Belangrijke factoren die eigenschappen van organische moleculen bepalen:
- isomerie (structuur-, plaats-, geometrische en optische isomeren)
- naamvorming geometrische en optische isomeren (cis/trans, R/S)
- polariteit van een organische binding
- elektronenaffiniteit
- aromaticiteit
- inductief/mesomeer effect
- De organische reacties van de verschillende functionele groepen van oa eiwitten
- begrijpen van een reactie: reactiecoordinaat, energieverloop, gerichtheid van botsingen
- actoren die de organische reactie bepalen
- de reacties van de verschillende functionele groepen met oa SN1/SN2/additie/oxidatie en reductie/hydrolyse/isomerisatie/keto-enol evenwichten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Noodzakelijk studiemateriaal:
- cursus P. Vandevelde ‘Bio-organische chemie’
Blackboard voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps, discussiefora, FAQ
- Aanbevolen studiemateriaal:
- 'Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
- 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
- ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-
Materiaal aanwezig in de bibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
27,16
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
69,14
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT2-1:
Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen gesteld worden. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de belangrijke factoren die de eigenschappen van organische (bio)-moleculen en hun chemische reactie bepalen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT2-1:
Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen gesteld worden. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de belangrijke factoren die de eigenschappen van organische (bio)-moleculen en hun chemische reactie bepalen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken
|
|
| |
|