ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Project:Voeding en bloedarmoede
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00158
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:3
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 63
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Winnen Patricia


 

KORTE OMSCHRIJVING
Bloedarmoede of anemie is een vaak voorkomende aandoening. Voeding  kan één van de oorzaken zijn die door een aantal analyses uit te voeren, kan angetoond worden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan eenvoudige experimentele data interpreteren en rapporteren
    • Hij/zij heeft inzicht in het belang van de pre-analytische en analytische fase
    • Hij/zij heeft inzicht in de invloed van voedingsbestanddelen op bloedarmoede

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Kennis en vaardigheden verworven in voorgaande perioden en kennis van de leerstof uit periode 3
    Andere begincompetenties

    geen


    LEERINHOUDEN
    Bloedarmoede kan vele oorzaken hebben en voeding speelt een belangrijke rol bij het ontstaan ervan. De oorzaken van bloedarmoede die verband houden met (bestanddelen in de) voeding trachten we te achterhalen. Een goede inschatting van de bloedonderzoeken, uitgevoerd in een klinisch laboratorium, zijn van groot belang.
    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus hematologie theorie en practicum (R.Flies en P.Winnen)
    • Referenties: diverse referenties in bibliotheek en op internet (voor een uitgebreide lijst verwijzen we naar het periodeboek van periode 3)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    2

     lesuren

      02,41

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    58

     lesuren

      69,88

    studietijd buiten contacturen:

    20

     klokuren

      24,10

    Verdere toelichting:
    Groepswerk

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    •  Beoordeling groep
    • evaluatie van het 'groepsproces' (30% van de punten)
    • Beoordelingscriteria
      • het stappenplan  wordt gehanteerd
      • alle leden hebben een inbreng in de groep
      • er wordt naar elkaar geluisterd 
      • taken worden in overleg verdeeld
      • beslissingen worden in consensus genomen
      • er is overeenstemming tussen planning en realisatie, er wordt eventueel bijgestuurd
      • problemen, meningsverschillen worden besproken
      • er wordt in de groep rekening gehouden met feedback van tutor en projectteambegeleiders
      • Middelen
        • opvolging en beoordeling door tutor
        • reflectievergadering
        • evaluatie van het 'groepsproduct' (30% van de punten)
        • uitwerking van de vergelijkende studie in een duidelijk rapport.   
        • tekst en grafieken in Word en Excel.
        • Presentatie van de studie voor de hele klasgroep in een zelf gekozen vorm.
        • Beoordelingscriteria
          • vormgeving: Opbouw
          • vormgeving: Lay-out / hulpmiddelen
          • vormgeving: Zinsbouw 
          • vormgeving: Woordkeuze
          • inhoud: Formulering doelstellingen, resultaten,methoden, besluiten
          • inhoud: Onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
          • inhoud: Wetenschappelijke juistheid resultaten
          • inhoud: Wetenschappelijke juistheid methoden
          • inhoud: Wetenschappelijke juistheid besluit / argumentatie en visie
          • inhoud: Literatuur
          • Middelen
          • opvolging en beoordeling door VUP en lectorengroep (vergelijking met de resultaten van de andere groepen)
    • evaluatie van de individuele bijdrage (30% van de punten)
      • Beoordelingscriteria
        • aanwezigheid tijdens de groepssessies
        • aanbrengen informatie
        • inbreng in de discussie bij het bespreken van de problemen
        • inbreng in de discussie bij het komen tot de eindoplossing
        • uitvoeren van taken op een goede, correcte en volledige manier
        • uitvoer van taken tegen afgesproken tijdstip
        • bijdrage tot een opbouwende samenwerking
        • middelen
        • peer assesment
        • reflectievergadering

    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     03,61

    Tweede examenperiode

    In geval van afwezigheid tijdens de projectactiviteiten en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.