1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Chemische basisbegrippen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Chemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10030 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
35 |
Totaal aantal contacturen: |
19 |
Totaal studietijd: |
45,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pelgrims Christel
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Na deze component kan de student anorganische en organische stoffen klasseren volgens hun verbindingsklasse.
- Na deze component kan de student een IUPAC (en triviale) benaming chemische verbindingen geven en de chemische formule afleiden uit de IUPAC (triviale) benaming .
- Na deze component kan de student de samenstelling van een atoom weergeven.
- Na deze component kan de student eigenschappen van een element linken aan zijn plaats in het periodiek systeem.
- Na deze component kan de student verschil inzien tussen intra- en intermoleculaire interacties.
- De student kent zuren, basen, oxides en zouten en kent hun naamgeving
- De student kan de samenstelling van een atoom weergeven
- De student kan de kwantumgetallen aan de electronen in een atoom toekennen
- De student kan electronenconfiguratie beschrijven door het aufbau pricipe toe te passen
- De student kan het onderscheid maken tussen atomen , ionen en isotopen
- De student kan een aantal trends in karakteristieke eigenschappen vaan een atoom weergeven.
- De student kan de relatieve grootte van de radius van een atoom of ion , de ionisatie-energie , de electronenaffiniteit , de electronegatieve waarde inschatten.
- De student kan eigenschappen van een element linken aan zijn plaats in het periodiek systeem.
- De student ziet het verschil in tussen ionaire en covalente binding.
- De student kan de lewisstructuur opstellen voor een molecule steunend op het streven naar octetstructuur.
- De student kan de ruimtelijke structuur afleiden gebaseerd op de VSEPR theorie.
- Gebruik makend van de ruimtelijke structuur kan de student de hybridisatietoestand , de bindingshoek, de bindingslengte en het dipoolmoment van de molecule afleiden.
- De student ziet het verschil in tussen intra- en intermoleculaire interacties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- De student beheerst de onderwijstaal: Nederlands.
- De student beschikt over enkele beperkte ICT-vaardigheden.
|
LEERINHOUDEN
|
- Anorganische en organische stoffen klasseren volgens hun verbindingsklasse.
- Een IUPAC (en triviale) benaming aan chemische verbindingen geven en de chemische formule afleiden uit de IUPAC (triviale) benaming .
- De samenstelling van een atoom.
- Eigenschappen van een element linken aan zijn plaats in het periodiek systeem.
- Verschil tussen intra- en intermoleculaire interacties.
- de fysische eigenschappen (aggregatietoestand, dampspanning, kookpunt, smeltpunt, oplosbaarheid, viscositeit,….) van een stof theoretisch toelichten/verklaren.
- De student kent zuren, basen, oxides en zouten en kent hun naamgeving.
- Samenstelling van een atoom.
- Kwantumgetallen van de electronen in een atoom.
- electronenconfiguratie/aufbau pricipe
- Het onderscheid tussen atomen , ionen en isotopen
- Trends in karakteristieke eigenschappen van een atoom : relatieve grootte van de radius van een atoom of ion , de ionisatie-energie , de electronenaffiniteit , de electronegatieve waarde.
- eigenschappen van een element gelinkt aan zijn plaats in het periodiek systeem.
- chemische intramoleculaire bindingstypes.
- chemische intermoleculaire interacties.
- Het verschil tussen ionaire en covalente verbinding
- De lewisstructuur voor een molecule.
- De ruimtelijke structuur van een molecule.
- Gebruik makend van de ruimtelijke structuur; de hybridisatietoestand , de bindingshoek, de bindingslengte en het dipoolmoment van de molecule afleiden
- De student ziet het verschil in tussen intra- en intermoleculaire interacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
38,30
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
28
|
klokuren
|
59,57
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege en werkzittingen
- Zelfstandig doornemen van het zelfstudiepakket
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT 1-1
- POP: opvolging zelfstudiepakket
- permanent (formatief)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT 1-1
- POP: opvolging zelfstudiepakket
- permanent (formatief)
|
|
| |
|