| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
             In “Oplossingen maken” worden verdunningsvraagstukken aangewend om de studenten te laten oefenen op het correct gebruiken van en rekenen met eenheden en concentratie- en stoechiometrische berekeningen uit te voeren. Tijdens de praktijksessies leren de studenten zelf verdunningen te maken met een hoge nauwkeurigheidsgraad . Alle handelingen worden correct genoteerd in een laboschrift en verslagen geven de studenten de mogelijkheid om hun verworven labovaardigheden te verwoorden. 
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  - BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  - BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  - BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  - BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        | 
            
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        
            
				- De student kan correct eenheden gebruiken en rekenen met deze eenheden. 
 
				- De student kan een molaire massa berekenen. 
 
				- De student kan concentratieberekeningen uitvoeren. 
 
				- De student kan stoechiometrische berekeningen uitvoeren. 
 
				- De student kan oplossingen en verdunningen berekenen en maken 
 
				- De student weet hoe hij een laboschrift moet bijhouden en hoe een verslag gemaakt moet worden. 
 
				- Na deze lessenreeks beheerst de student volgende laboratoriumtechnieken : 
 - het gebruik van balansen                                                                            - keuze en het hanteren van het gepaste volumetrisch glaswerk                  - nauwkeurig afwegen.                                                                                    - vlot een volume afmeten met een pipet.                                                   - nauwkeurig een verdunningsreeks maken.     
		 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					
            
				- 
						
Herhaling van de basisbegrippen : -     Atoommassa -     Molecuulmassa -     Mol -     Molaire massa -     Concentratiebegrippen 
				 
				- 
						
  Stoechiometrische berekeningen en concentratierekenen 
				 
				- 
						
Het maken van een laboverslag 
				 
				- 
						
Verdunningsvraagstukken 
				 
				- 
						
Maken van oplossingen van verschillende concentraties. 
				 
				- 
						
Het maken van een verdunningsreeks. 
				 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					
            
				- 
						
								
										Deel 1 van cursus “Algemene chemie” – Christel Pelgrims; Plantijnhogeschool
								
						 
				 
				- 
						
								
								
								
										Slides behorende bij de theorielessen terug te vinden op BlackBoard
								
						 
				 
				- 
						
								
								
								
										Oefenboek “Algemene Chemie” – Christel Pelgrims; Plantijnhogeschool
								
						 
				 
				- 
						
								
								
								
										Labomanual “Algemene Chemie” – Christel Pelgrims; Plantijnhogeschool
								
						 
				 
				- 
						
								
								
								
										handleiding “Noteren en verslaggeving tijdens practica” – auteur: H. Nachtegaele – Plantijnhogeschool 2006
								
						 
				 
				- 
						
								
								
								
										Zelfstudiepakket Chemie op computer
								
						 
				 
				- 
						
								
										Rekenmachine : tijdens de colleges wordt een Casio-College als referentietoestel gebruikt (aanschaf is echter niet verplicht).
								
						 
				 
				- 
						
								Periodiek systeem der elementen
						 
				 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            8 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              17,78 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            20 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              44,44 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            16 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              35,56 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					| 
            
		   
		
				- A: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van houding , werk en inzicht /10      verslagen /5 
 
				- B: INT1-1 schriftelijk examen met kennis-,inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen. /20  
 
				-  De punten verworven op de verschillende onderdelen (A en B)worden samengeteld en worden herleid naar 20 punten        
 
		  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- Enkel onderdeel B kan hernomen worden : INT1-1 schriftelijk examen /15 
 
				- De verworven punten van onderdeel A 1° examenperiode blijven behouden /20 
 
				- De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20 
 
		 
         |