1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Basispakket wiskunde |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Meten is weten |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10035 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
36 |
Totaal aantal contacturen: |
17 |
Totaal studietijd: |
28,08 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een opfrissing van elementaire algebra die je doorheen de opleiding en in de latere praktijk zal nodig hebben.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
willekeurige vergelijkingen van de 1ste en 2de graad en (2×2)-stelsels oplossen
-
uitdrukkingen omzetten naar gelijkwaardige vormen
-
rekenen met exponenten en logaritmen
-
werken met lineaire, kwadratische, hyperbolische, exponentiële en logaritmische functies (voorschrift + grafiek)
- een rekenmachine op correcte wijze gebruiken
De nadruk ligt volledig op het juist toepassen van de wiskunde en niet op theoretische afleidingen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
leerstof wiskunde uit het secundair onderwijs (pakket minstens 3u wiskunde/week)
|
LEERINHOUDEN
|
- overzicht van de basisbewerkingen
- rekenregels (rekenen met machten, rekenen met breuken, rekenen met logaritmen, rekenen met breuken, evenredigheden en regel van drie)
- gelijkwaardige uitdrukkingen
- vergelijkingen van de 1ste graad
- vergelijkingen van de 2de graad
- vergelijkingen met rationale uitdrukkingen
- stelsels van vergelijkingen ( regel van Cramer, 2×2-stelsels, 3×3 stelsels )
- functies : grafische voorstelling, coördinaten, rechthoekige en willekeurige driehoek, functies van de eerste graad (rechte), functies van de tweede graad, hyperbolische functies (asymptoten), exponentiële en logaritmische functies
- verdunningsvraagstukken – eenvoudige en complexe verdunninngen
- lineariseren, logaritmische schaalverdeling
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
hoofdstukken 1 tem 6 van de cursus ‘wiskunde’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer , aangepast door Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool
-
een rekenmachine
-
aanvullend in de bib: algebra demystified – Rhonda Huettenmueller (McGraw Hill – ISBN 0071389938)
-
extra materiaal en oefeningen aangereikt via Blackboard en internet
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
42,11
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
56,14
|
Verdere toelichting:
- In Blackboard wordt een discussieforum voorzien per projectgroep. Oefeningen kunnen hierin besproken worden. Alle leden van de projectgroep werken mee aan dit forum. Pas als de volledige projectgroep het probleem niet kan oplossen, wordt de lector ingeschakeld.
- Studenten die fundamentele problemen hebben (d.w.z. de meeste oefeningen niet vinden) met het oplossen van deze oefeningenreeksen nemen voor het einde van de lesweek met de betreffende les contact op met ingrid.vandenbossche@plantijn.be met de vermelding van de problemen. In functie van de gestelde vragen kunnen er extra oefeningensessies georganiseerd worden (aankondiging via blackboard).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT1-2, waarbij de aangeleerde kennis getoetst wordt aan de hand van concrete oefeningen zoals deze in de cursus.
- De competentie 'wiskundig redeneren' wordt bovendien integratief getoetst en beoordeeld doorheen de volledige opleiding: aandacht voor de wiskunde toegepast in alle vakdisciplines
- Gebruik van een rekentoestel is bij deze toets toegelaten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Integratieve toets INT1-2.
|
|
| |
|