1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Basispakket statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Meten is weten |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10036 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
42 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
32,76 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als een experiment is uitgevoerd en je over een reeks meetresultaten beschikt dan is je werkt als biomedisch analist nog niet af: je moet deze resultaten kunnen beoordelen naar juistheid en precisie van de analysemethode toe. Statistiek helpt om meetresultaten te plaatsen tegenover meetfouten en zo interpretatiefouten te vermijden. De nadruk ligt volledig op het praktijkgericht toepassen van de statistiek: alle voorbeelden, oefeningen komen uit het lab en we proberen zoveel mogelijk de computer voor de berekeningen in te schakelen. In dit eerste blok statistiek van de opleiding komen de beschrijvende technieken en de statistiek van de ijklijn aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
de student kan gericht gegevens verzamelen, deze gegevens statistisch verwerken, de resultaten presenteren en interpreteren
-
de student kan een steekproef of een reeks meetresultaten samenvatten en presenteren (frequentietabel, frequentieverdeling, boxplot, histrogram)
-
de student kan parametervrije kengetallen berekenen en interpreteren (Mediaan en percentielen)
-
de student kan parametrische kengetallen berekenen en interpreteren (gemiddelde en standaardafwijking)
-
de student kan kengetallen bij herhaalde (relatieve standaardafwijking) en gegroepeerde metingen (standaardafwijking between en within) berekenen en interpreteren.
-
de student kan ‘biologische variatie’ (intra- en inter-individueel) berekenen en interpreteren.
-
de student kan werken met normale verdeling en standaardnormale verdeling (z-en p-waarden).
-
de student kan toevalsveranderlijken classificeren (berekenen van een cutoff)
-
de student kan de verdeling van een steekproefgemiddelde (centrale limietstelling) gebruiken (standaardfout op een gemiddelde) en hiermee een betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde waarde opstellen en de statistische A.F. op een gemiddelde waarde berekenenen.
-
de student kan deze statistische begrippen omzetten naar de praktijk van het lab (juistheid en precisie).
-
de student kan een volledige enkelvoudige lineaire regressie analyse (kleinste kwadraten methode) uitvoeren en de resultaten ervan interpreteren (inschatten van de kwaliteit van de resultaten)
-
de student kan de standaardfouten op voorspelde y-waarden en teruggerekende x-waarden berekenen.
-
de student kan de regressieanalyse gebruiken bij methodevergelijking - biasplot en ratioplot.
-
De student kan alle gegevensanalyses uitvoeren met Excel
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Beschrijven van een reeks resultaten (steekproef) met frequentietabel en grafieken Parametervrije kengetallen (Me, kwartielen, percentielen, IQR, boxplot, outliers)
- Parametrische kengetallen (gemiddelde, SD en VC%); herhaalde metingen; gegroepeerde metingen (spreiding intra en inter); biologische variatie
- Normale verdeling: z-waarden en p-waarden; werken met cutoff; verdeling van een steekproefgemiddelde (SE); t-verdeling Student; betrouwbaarheidsinterval voor gemiddelde; A.F. op een gemiddelde
- Toepassing van statistiek in het lab: juistheid; herhaalbaarheid; reproduceerbaarheid; gebruik controlestalen; detectielimiet; uitbijters
- Enkelvoudige lineaire regressie: correlatie, regressie, best passende rechte (kleinste kwadratenmethode), SE, invloed van SE op a en b (betrouwbaarheidsinterval), voorspellen en terugrekenen (betrouwbaarheidsinterval), regressie door de oorsprong, LIJNSCHATTING (Excel), spreidingsdiagram, residuele plot
- Methodevergelijking (met lineaire regressie en met bias- en ratioplot)
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
hoofdstukken 1 tem 6 van de cursus ‘statistiek’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijnhogeschool 2007
-
formuleboekje ‘statistiek’ – auteur: Veerle Van vlaslaer - Plantijnhogeschool 2007
-
rekenmachine
-
wetenschappelijke artikels
-
cursus op Bb
-
aanvullend in de bib
-
‘understanding clinical papers’ Bowers-House-Owens (ISBN 047148976X)
-
‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885)
-
‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526)
-
‘fundamentals of biostatistics’-Rosner (ISBN 0534209408)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
43,48
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
52,17
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges met oefeningen
- de oefeningen en toepassingen komen zo veel mogelijk uit de dagelijkse praktijk van het (bio-)medisch lab
- zelfstandig werk: oplossen van de extra opgaven in de cursus, feedback van de lector tijdens de lessen
- de nadruk ligt volledig op het praktijkgericht toepassen van de statistiek: alle voorbeelden, oefeningen komen uit het lab en we proberen zoveel mogelijk de computer voor de berekeningen in te schakelen.
- andere begeleidingsmomenten: (individuele) vraagstelling en feedback door lector (e-mail)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- integratieve toets
- open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek en bevat geen opgeloste oefeningen
- gebruik van een rekenmachine is toegelaten
- vragen met inbreng vanuit 'statistiek': hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correcte uitvoeren van berekeningen) en minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|