| 
             
                
  
      
	        
			          1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Weergeven van meetresultaten | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Meten is weten | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						10037 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						1 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						15 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						12 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
11,7 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Van den Bossche Ingrid
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					| 
            Het resultaat van berekeningen en metingen met een gepast aantal beduidende cijfers leren weergeven. Gebruik van tabellen en grafieken
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  - BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  - BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        | 
            
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- Het aantal beduidende cijfers van een getal bepalen. 
 
				- Niet-beduidende nullen vermijden 
 
				- Het resultaat van een berekening een gepast aantal beduidende cijfers geven, ook via benaderende regels. 
 
				- De fout bepalen op een getabelleerde grootheid 
 
				- Een tabel en een grafiek maken met meetpunten, trendlijn, foutenbalken, de juiste bijschriften en indeling van de assen 
 
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- beperkingen bij het aflezen van een meetinstrument 
 
				- het aantal beduidende cijfers van een getal 
 
				- het vermijden van niet-beduidende nullen 
 
				- afronden van A.F. en meetresultaat 
 
				- rekenen met meetresultaten 
 
				- benaderende regels om een meetresultaat een gepast aantal beduidende cijfers te geven 
 
				- de fout bepalen op een getabelleerde grootheid, 
 
				- oefeningen op basisregels en afgeleide rekenregels 
 
				- een tabel en een grafiek maken met meetpunten, trendlijn, foutenbalken, de juiste bijschriften en indeling van de assen 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            
				- nota's 'Weergeven van meetresultaten' - Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool 
 
				- oefeningen (via leerplatvorm BB) 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            7 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              56,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            5 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              40,00 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            
				- inleidend hoorcollege en 3 werkcolleges met oefeningen 
 
				- een groot deel van de oefeningen worden als opdracht meegegeven 
 
				- indien de oplossing van een opdracht niet gevonden wordt gaat men te rade bij de leden van zijn projectgroep. Uiteindelijk kan de oplossing gevraagd worden tijdens de volgende oefensessie. 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            INT 1-2 met oefeningen : zie nota's 'Weergeven van meetresultaten' - Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool 
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
            INT 1-2 met oefeningen : zie nota's 'Weergeven van meetresultaten' - Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |