1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Weergeven van meetresultaten |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Meten is weten |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10037 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
11,7 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het resultaat van berekeningen en metingen met een gepast aantal beduidende cijfers leren weergeven. Gebruik van tabellen en grafieken
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Het aantal beduidende cijfers van een getal bepalen.
- Niet-beduidende nullen vermijden
- Het resultaat van een berekening een gepast aantal beduidende cijfers geven, ook via benaderende regels.
- De fout bepalen op een getabelleerde grootheid
- Een tabel en een grafiek maken met meetpunten, trendlijn, foutenbalken, de juiste bijschriften en indeling van de assen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- beperkingen bij het aflezen van een meetinstrument
- het aantal beduidende cijfers van een getal
- het vermijden van niet-beduidende nullen
- afronden van A.F. en meetresultaat
- rekenen met meetresultaten
- benaderende regels om een meetresultaat een gepast aantal beduidende cijfers te geven
- de fout bepalen op een getabelleerde grootheid,
- oefeningen op basisregels en afgeleide rekenregels
- een tabel en een grafiek maken met meetpunten, trendlijn, foutenbalken, de juiste bijschriften en indeling van de assen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- nota's 'Weergeven van meetresultaten' - Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool
- oefeningen (via leerplatvorm BB)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
56,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
5
|
klokuren
|
40,00
|
Verdere toelichting:
- inleidend hoorcollege en 3 werkcolleges met oefeningen
- een groot deel van de oefeningen worden als opdracht meegegeven
- indien de oplossing van een opdracht niet gevonden wordt gaat men te rade bij de leden van zijn projectgroep. Uiteindelijk kan de oplossing gevraagd worden tijdens de volgende oefensessie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 1-2 met oefeningen : zie nota's 'Weergeven van meetresultaten' - Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 1-2 met oefeningen : zie nota's 'Weergeven van meetresultaten' - Ingrid Van den Bossche - Plantijnhogeschool
|
|
| |
|