|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus beschrijft de cel als eenheid van het leven.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- een onderscheid maken tussen levend, dood en levenloos
- het patroon begrijpen hoe wetenschappers de grote hoeveelheid aan organismen en processen in de levende natuur bestuderen
- de systematiek van de levende organismen inzien
- de wetenschappelijke namen van planten en dieren verstaan
- een inzicht hebben in het ontstaan van het leven
- de bouw, functie en onderlinge samenhang van de verschillende organellen in eukaryote cellen toelichten
- de belangrijste elektronenmicroscopische structuren en organellen van een eukaryote cel aanduiden op foto's en tekeningen
- de verschillen inzien tussen plantencellen en dierlijke cellen
- het mechanisme van de mitose begrijpen
- de overgang van cel naar weefsel, van weefsel tot orgaan, van orgaan tot stelsel, en van stelsel tot organisme schematisch kunnen weergeven
- de primaire weefsels in een menselijk lichaam kunnen opsommen
- de bouw, de functie en de plaats van elk weefsel in het menselijk lichaam kunnen toelichten
- de opbouw van een orgaan uit verschillende weefsels begrijpen
- de verschillende stelsels in het menselijk lichaam kunnen opsommen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- de wetenschappelijke namen van dieren en planten
- het ontstaan van het leven: biogenese
- de cel, als eenheid van structuur en functie
- algemene, submicroscopische morfologie van de cel
- de celdeling of mitose
- groei en differentiatie van cellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus biologie deel 1: de wetenschap van het leven - Rob Asselberg
- cursus biologie deel 2: het leven van de cel - Rob Asselberg
- cursus biologie deel 4: histologie - Rob Asselberg
- cursus biologie deel 15A: labo BL
- elektronenmicroscopische foto's
- preparaten mitose
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
13
|
lesuren
|
34,21
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
07,89
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
21
|
klokuren
|
55,26
|
Verdere toelichting:
8 hoorcolleges 2 praktijksessies (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT1-3
- verslagen van de praktijksessies (tellen mee voor 20%) van de punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT1-3
- behaalde punten van de praktijksessies blijven geldig
|