| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
            De cursus beschrijft de cel als eenheid van het leven.
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        | 
            
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        
            
				- een onderscheid maken tussen levend, dood en levenloos 
 
				- het patroon begrijpen hoe wetenschappers de grote hoeveelheid aan organismen en processen in de levende natuur bestuderen 
 
				- de systematiek van de levende organismen inzien 
 
				- de wetenschappelijke namen van planten en dieren verstaan 
 
				- een inzicht hebben in het ontstaan van het leven 
 
				- de bouw, functie en onderlinge samenhang van de verschillende organellen in eukaryote cellen toelichten 
 
				- de belangrijste elektronenmicroscopische structuren en organellen van een eukaryote cel aanduiden op foto's en tekeningen 
 
				- de verschillen inzien tussen plantencellen en dierlijke cellen 
 
				- het mechanisme van de mitose begrijpen 
 
				- de overgang van cel naar weefsel, van weefsel tot orgaan, van orgaan tot stelsel, en van stelsel tot organisme schematisch kunnen weergeven 
 
				- de primaire weefsels in een menselijk lichaam kunnen opsommen 
 
				- de bouw, de functie en de plaats van elk weefsel in het menselijk lichaam kunnen toelichten 
 
				- de opbouw van een orgaan uit verschillende weefsels begrijpen 
 
				- de verschillende stelsels in het menselijk lichaam kunnen opsommen 
 
		 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					
            
				- de wetenschappelijke namen van dieren en planten 
 
				- het ontstaan van het leven: biogenese 
 
				- de cel, als eenheid van structuur en functie 
 
				- algemene, submicroscopische morfologie van de cel 
 
				- de celdeling of mitose 
 
				- groei en differentiatie van cellen 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					
            
				- cursus biologie deel 1: de wetenschap van het leven - Rob Asselberg 
 
				- cursus biologie deel 2: het leven van de cel - Rob Asselberg 
 
				- cursus biologie deel 4: histologie - Rob Asselberg 
 
				- cursus biologie deel 15A: labo BL 
 
				- elektronenmicroscopische foto's 
 
				- preparaten mitose 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            13 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              34,21 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            3 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              07,89 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            21 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              55,26 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            8 hoorcolleges 2 praktijksessies (verplicht) 
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- INT1-3 
 
				- verslagen van de praktijksessies (tellen mee voor 20%) van de punten) 
 
		  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- INT1-3 
 
				- behaalde punten van de praktijksessies blijven geldig 
 
		 
         |