1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Diffusie en osmose |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
De cel |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10041 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
6 |
Totaal studietijd: |
11,7 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Transport van voedingsstoffen en afvalstoffen in cellen gebeurt dankzij de fysische verschijnselen diffusie en osmose. In het HO bespreken we die verschijnselen en hun gevolgen, in het practicum bekijken we de gevolgen van deze verschijnselen in cellen onder de microscoop (plasmolyse, hemolyse, doornappelvorm)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kunnen toepassen van de fysische verschijnselen diffusie en osmose op de cel
- weten wat er gebeurt met een bloedcel bij inspuiting van een iso-, hyper, en hypotonische oplossing
- kunnen berekenen of een oplossing iso-, hyper of hypotonische is
- eenvoudige osmose-experimenten van cellen uitvoeren en verklaren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- diffusie en osmose: iso-, hyper, en hypotonische oplossingen; plasmolyse, hemolyse, weten waarom fysiologisch water gebruiken bij medische testen, ORS, enkele oefeningen
- eenvoudige osmose-experimenten met cellen uitvoeren (ajuin, rode bloedcellen)
|
STUDIEMATERIAAL
|
- nota's 'Diffusie en osmose'-Ingrid Van den Bossche-Plantijnhogeschool
- lespresentatie, weblinks op BB
- handleiding praktijksessie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
1
|
lesuren
|
07,69
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
30,77
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
7
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
2 uur hoorcollege met eenvoudige oefeningen en 4 uur lab
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- verplichte aanwezigheid praktijksessie
- evaluatie van de praktijksessie op :
· aanwezigheid · houding en werk · verslagen
- INT1-3
met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT1-3
met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
- evaluatie van de praktijksessie (punten van de eerste examenperiode)
|
|
| |
|