1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Micro-organismen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Basishand. en begrippen microbiologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10045 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
47 |
Totaal aantal contacturen: |
15 |
Totaal studietijd: |
36,66 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Micro-organismen zijn overal rondom ons. Je leert wat micro-organismen zijn en hoe ze zijn opgebouwd. Ze kunnen zowel nuttig als schadelijk voor ons zijn. Je leert hoe micro-organismen worden gekweekt en geïdentificeerd met behulp van o.a. Gram-kleuring.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Micro-organismen kunnen opsporen, kweken en onderscheiden
- de verschillende micro-organismen, hun voorkomen, vermeerdering en hun samenlevingsvormen kunnen onderscheiden
- kunnen beschrijven hoe micro-organismen worden gekweekt en welke voedingsstoffen zij nodig hebben
- het nut en de schadelijke invloed van micro-organismen kunnen beschrijven
- voedingsbodems kunnen enten
- micro-organismen kunnen opsporen in de omgeving en de lichaamsflora
- het verschil kunnen laten zien tussen Grampositieve en Gramnegatieve bacteriën aan de hand van een Gramkleuring
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
zich verantwoordelijk en veilig gedragen in een microbiologisch labo
|
LEERINHOUDEN
|
- Microbiologie is de wetenschap die micro-organismen bestudeert. Ze kunnen alleen bekeken worden met de microscoop en vormen een grote, diverse groep van organismen die bestaan als één enkele cel of als een groep van cellen.
- De bouw en vermeerdering van verschillende micro-organismen (bacteriën, protozoa, gisten, schimmels en virussen) komen aan bod evenals de factoren (temperatuur, pH, ontsmetting,…) die de groei beïnvloeden of afremmen.
- Micro-organismen spelen een belangrijke rol in het dagelijkse leven en hun invloed kan zowel negatief als positief zijn
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursustekst 1BL Microbiologie Theorie
- Cursustekst 1BL Microbiologie Labo
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
17,95
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
24
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- 3 Hoorcolleges
- 1 Werkcollege Microscopie
- 2 Practica, werken met micro-organismen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT1-4
- Evaluatie (niet rekenkundig) van de praktijksessies en het werkcollege omvat aanwezigheid, houding en werk en verslagen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de integratieve toets kan in de tweede examenperiode hernomen worden. De praktijkevaluaties blijven behouden.
|
|
| |
|