| 
             
                
  
      
	        
			          1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Stralen absorberen | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Instrumentele analyse | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						10050 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						1 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						17 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						17 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
35,36 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Reyniers Kathy
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					| 
             
				In de lessenreeks “Stralen absorberen, kleuren meten” komt de absorptie van licht ter sprake en leert de student de blokschema’s van (spectro)fotometrische technieken en de verschillende onderdelen van een spectrofotometer  en hun eigenschappen. De verschillende technieken worden vergeleken qua opstelling, toepassingsgebied, mogelijkheden en beperkingen. Verder krijgt de student zicht op de verschillende basisbegrippen uit de (spectro)fotometrische analysemethoden met betrekking tot de eiwitten. 
		 
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  - BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  - BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  - BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  - BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        | 
            
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- Hij/zij krijgt zicht op de voornaamste basisbegrippen uit  de (spectro)fotometrische analysemethoden met betrekking tot de eiwitten. 
 
				- Hij/zij leert de fysische eigenschappen van elektromagnetische straling kennen. 
 
				- Hij/zij kan een blokschema van een spectrofotometer  lezen en  begrijpen vb absorptiespectrofotometrie) . 
 
				- Hij/zij kan de verschillende onderdelen van een spectrofotometer  kunnen benoemen. 
 
				- Hij/zij kent de voornaamste eigenschappen van de onderdelen. 
 
				- Hij/zij kan voor andere fotometrische technieken een blokschema  opstellen, en de onderdelen kunnen benoemen, met vermelding van de specifieke eigenschappen van die onderdelen. 
 
				- Hij/zij ziet  bij alle technieken  het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal zien. 
 
				- Hij/zij kent de verschillen tussen de aangeboden technieken, qua opstelling en toepassingsgebied. 
 
				- Hij/zij kent de mogelijkheden en de beperkingen van elke techniek . 
 
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					| 
             geen  
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					| 
             Kennis leerstof periode 1  
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- Daar  moderne laboratoria veel gebruik maken  van geautomatiseerde instrumentele methoden, is voldoende inzicht in het principe van de methode en de inwendige opbouw van het apparaat zijn daarbij noodzakelijk. 
 
				- De groep (spectro)fotometrische methoden kan men verdelen in twee groepen namelijk de absorptiespectrometrie, waarbij het licht door het monster geabsorbeerd wordt en de emissiespectrometrie, waarbij het monster zelf licht uitzendt.In deze opdracht wordt enkel de absorptie van licht bestudeerd. 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            
				- cursus Stralen absorberen, kleuren meten  van Reyniers Kathy 
 
				- Bb platform 1BL 1P2 OO2 Instrumentele analyse 
 
				- zelfstudiepakket spectro op intranet 
 
				- (niet verplicht) Handboek: Klinisch-chemisch laboratorium onderzoek van Dr. H.J.H. Kreutzer 
 
				- bib: naslagwerken  ivm instrumentele chemie 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            12 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              33,80 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            23 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              64,79 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            INT2-2:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen 
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            INT2-2:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen                                                                        
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |