| 
             
                
  
      
	        
			          1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Rood bloed kleurloos water | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Instrumentele analyse | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						10051 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						1 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						19 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						16 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
39,52 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Reyniers Kathy
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					| 
             
				In de cursus “Rood bloed, kleurloos water” wordt de student geïntroduceerd in de kwantitatieve colorimetrische analyse. Hij leert het gebruik van de spectrofotometer en de invloed van spectrometerinstellingen op het analyse/absorptiespectrum. 
		 
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  - BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  - BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        | 
            
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- Hij/zij kan een absorptiespectrum van een verbinding  opnemen, en de meetgolflengte  selecteren. 
 
				- Hij/zij kan met behulp van de kleurencirkel ligging van absorptiemax. en complementaire kleur  afleiden van gekleurde stoffen en vice versa, en dit toetsen aan het absorptiespectrum· 
 
				- Hij/zij is in staat berekeningen  uit te voeren met de wet van LB· 
 
				- Hij/zij kan voor een bepaling de juiste meetgolflengte  selecteren, cuvetten  ijken,de calibratielijn  opstellen, de molaire extinctie coëfficiënt  bepalen, de gevoeligheid   evalueren, de SD in de blanco n  bepalen en de detectielimiet  bepalen 
 
				- Hij/zij is in staat  de invloed  op te meten van spectrometerinstellingen op het analyse/ absorptiespectrum 
 
				- Hij/zij kan de verdunningsregel VxT toepassen 
 
				- Hij/zij kan een gewone verdunningsreeks maken 
 
				- Hij/zij kan een blanco oplossing maken:   monsterblanco en  reagensblanco 
 
				- Hij/zij is in staat om ijkmonsters te  bereiden, rekening houdend met de receptuur van de onbekende 
 
				- Hij/zij kan de verschillende analyseprocedures  gebruiken: de routine methode en de externe standaardmethode
  
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					| 
             geen  
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
            
				- leerstof 1P1 
 
				- leerstof 1P2 OO2 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- Bloed kleurt rood.Water daarentegen heeft geen kleur. Vanwaar komt de kleur van het bloed? Wat leert ons die kleur? 
 
				- Aan de hand van colorimetrische analyses gaan we de kleur gebruiken om kwalitatieve en kwantitatieve informatie te bekomen.                                     
 · Kwalitatieve analyse betekent dat je gaat bepalen welke stof aanwezig is in je oplossing.                                                                                                · Kwantitatieve analyse betekent dat je gaat bepalen hoeveel van die stof aanwezig is in je oplossing.                                                                      In deze opdracht leer je de concentratie van een stof bepalen in een   onbekend monster met behulp van een eenvoudige fotometrische bepaling. Dit is de basis voor iedere kwantitatieve spectrofotometrische analyse.  
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            
				- cursus Rood bloed , kleurloos water van Reyniers Kathy 
 
				- Bb platform 1BL 1P2 OO2  instrumentele analyse 
 
				- zelfstudiepakket spectro op intranet  
 
				- (niet verplicht) Handboek: Klinisch-chemisch laboratorium onderzoek van Dr. H.J.H. Kreutzer 
 
				- bib: naslagwerken ivm instrumentele chemie 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            7 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              17,07 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            8 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              19,51 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            25 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              60,98 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            
				- Evaluatie van de praktijksessies: 
 aanwezigheid: de labosessies zijn verplicht :                                                      elke afwezigheid moet gewettigd worden                                        onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20 voor onderdeel A. 
 
				- A: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van 
 houding , werk en inzicht                     / 10                                              verslagen                                            / 10 
 
				- B:INT2-2:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen;                                                                / 20 
 
				- De punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld  en worden herleid naar                                             / 20 
 
		  
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            
				- Enkel B kan hernomen worden :  INT2-2 schriftelijk examen         / 20 
 
				- De verworven punten van A   1° examenperiode blijven behouden (/20) 
 
				- De punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld  en herleid naar                                                                                              / 20 
 
		 
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |