1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Eiwitten |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Eiwitten |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10060 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
17 |
Totaal aantal contacturen: |
10 |
Totaal studietijd: |
13,26 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Hij/zij kent het verschil tussen ruimtelijke en chemische opbouw van eiwitten.
Hij/zij begrijpt de verschillende niveau's in een eiwitstructuur
Hij/zij kent de hoofdeigenschappen van eiwitten
Hij/zij heeft inzicht in de geweldige variatie aan functies van eiwitten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Basis biologie (inzicht in de cel) uit periode 1
- Basis chemie (inzicht in intra- en intermoleculaire interacties, aminozuren) uit periode 1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Eiwitten zijn polymeren die opgebouwd zijn uit twintig verschillende bouwstenen (aminozuren). Zowel de ruimtelijke vorm als de chemische samenstelling komt aan bod. De verschillende niveau's in de structuur worden bekeken. Veel aandacht wordt besteed aan de structuur – functie relatie van eiwitten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- theoriecursus: Eiwitten, enzymen en hormonen (Peter Partoens)
- ppt-presentatie van elke les is beschikbaar via Blackboard
-
http://www.ncbi.nih.gov/
- "Proteins: biochemistry and biotechnology" Gary Walsh, John Wiley, 0 471 89907-0 (Bib)
- "Proteins: structure and function" Petsko and Ringe, Blackwell Science, 1 4051-1922-5 (Bib)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
37,04
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
8
|
klokuren
|
59,26
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 2-3: Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT2-3: Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
|
|
| |
|