1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Hoe werkt een koelkast |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Chemisch evenwicht |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10067 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
6 |
Totaal studietijd: |
14,56 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze cursus behandelt:
·
de verschillende aggregatietoestanden + overgangen + toepassing met o.a. de koelkast
·
toetstandsdiagram
·
metastabiele toestanden
·
latente warmte
·
gedrag van gassen
·
eigenschappen van oplossingen:
·
colligatieve eigenschappen
·
verzadigde en onverzadigde oplossingen
·
oplosbaarheid van een gas in een vloeistof
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Na deze lessenreeks kan de student : • de wet van Bermouilli toepassen • een toestandsdiagramma interpreteren • de ideale gaswet toepassen
-
Na deze lessenreeks weet de student : • hoe een koelkast werkt • wat metastabiele toestanden zijn en hoe die eventueel te vermijden zijn • hoe een gas zich gedraagt i.f.v. druk en temperatuur • wanneer de ideale gaswet mag toegepast woren • dat een oplossing een lagere dampspanning, een hoger kookpunt en een lager smeltpunt heeft dan de zuivere vloeistof en waardoor de grootte van die veranderingen bepaald wordt • wanneer een oplossing verzadigd wordt
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
De verschillende aggregatietoestanden + overgangen, toestandsdiagram, metastabiele toestanden, latente warmte, werking van een koelkast
-
isothermen van reële gassen, wanneer is een gas een ideaal gas, ideale gaswet
-
dampspanningsverlaging boven een oplossing, kookpuntsverhoging en vriespuntsverlaging, oplosbaarheid van een vaste stof in een vloeistof, verzadigde en onverzadigde oplossingen, oplosbaarheid van een gas in een vloeistof
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
nota's 'Hoe werkt een koelkast'-Ingrid Van den Bossche-Plantijnhogeschool
-
lespresentatie, extra oefeningen en interessante weblinks op BB
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
31,25
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
10
|
klokuren
|
62,50
|
Verdere toelichting:
6 uur hoorcollege met eenvoudige oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT3-1 met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT3-1 met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
|
|
| |
|