1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Project: aseptisch werken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10172 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Na dit project ken je alle mogelijke contaminaties bij het uitvoeren van microbiologische experimenten. Je kan de risico’s op contaminatie bij een handeling inschatten. Je kent de effectiviteit van verschillende aseptische methodes.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Tijdens de uitvoering van dit project werkt de student aan volgende competenties
- ontwikkelen van denk- en redeneervaardigheid
- verwerven en verwerken van informatie
- kritische reflectie en projectmatig werken
- uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- ontwikkelen van creativiteit
- communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
- werken in team
- De student leert aseptisch werken in een microbiologisch laboratorium.
- De student leert microbiologische basistechnieken uitvoeren
- De student leert risico’s op contaminatie inschatten
- De student leert een eenvoudig experiment opstellen en uitvoeren.
- De student leert eenvoudige experimentele data interpreteren en rapporteren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Microbiologische basisbegrippen en handelingen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Een laborant voert een microbiologisch experiment uit : hij vertrekt van een vloeibare mengcultuur en wil van twee species een reincultuur maken. Zich bewust van alle mogelijke contaminaties voert hij het experiment zorgvuldig uit met betrekking tot aseptisch werken. Stel je in de plaats van de laborant en bepaal alle kritische stappen en handelingen in dit experiment met betrekking tot aseptisch werken. Door opzoekwerk bepaal je het risico op contaminatie voor elke handeling. Via experimenten ga je de effectiviteit van verschillende aseptische technieken na. De resultaten van het project worden verwerkt tot een tekst en een presentatie die op het einde van het project wordt voorgesteld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Microbiologische basisbegrippen en handelingen Zelfstudiecursus microbiologie http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/ http://w3.whosea.org/microbio/ch3f.htm Handleidingen van de fabrikant/leverancier
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
1
|
lesuren
|
01,28
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
36
|
lesuren
|
46,15
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
Zelfstandig werk in groepjes van ca. 8 studenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- evaluatie van het 'groepsproces' (25% van de punten)
Beoordelingscriteria- het stappenplan wordt gehanteerd
- alle leden hebben een inbreng in de groep
- er wordt naar elkaar geluisterd
- taken worden in overleg verdeeld
- beslissingen worden in consensus genomen
- er is overeenstemming tussen planning en realisatie, er wordt eventueel bijgestuurd
- problemen, meningsverschillen worden besproken
- er wordt in de groep rekening gehouden met feedback
van tutor en projectteambegeleiders middelen- opvolging en beoordeling door tutor
- reflectievergadering
- evaluatie van het 'groepsproduct' (25% van de punten)
Uitwerking van de vergelijkende studie in een duidelijk rapport. Tekst en grafieken in Word en Excel. Presentatie van de studie voor de hele klasgroep in een zelf gekozen vorm. middelen- opvolging en beoordeling door VUP en lectorengroep (vergelijking met de resultaten van de andere groepen)
- ervalutatie van de individuele bijdrage (25% van de punten)
Beoordelingscriteria- aanwezigheid tijdens de groepssessies
- aanbrengen informatie
- inbreng in de discussie bij het bespreken van de problemen
- inbreng in de discussie bij het komen tot de eindoplossing
- uitvoeren van taken op een goede, correcte en volledige manier
- uitvoer van taken tegen afgesproken tijdstip
- bijdrage tot een opbouwende samenwerking
middelen- Peer assesment
- reflectievergadering
- evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden: projecttoets (25% van de punten)
Beoordelingscriteria- Correct uitvoeren microbiologische basishandelingen.
- Begrijpen van elke handeling.
- Risico’s op contaminatie kunnen inschatten.
middelen- individuele, schriftelijke toets
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de projecttoets kan in tweede zittijd hernomen worden.
In geval van afwezigheid tijdens de projectactiviteiten en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
|
| |
|