2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Project: Validatie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20004 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:4 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Zijn energiedranken echt een bron van energie?
Een projet over de biochemsiche analyse van de ingrediënten in energiedranken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Hij/zij leert vakoverschrijdend te denken. De domeinen bio-organische, metabolisme, enzymologie, monsteranalyse en statistiek komen hier aan bod.
-
Hij/zij kan via literatuurstudie en de reeds aangereikte leerstof de biochemische componenten in verschillende energy drinks benoemen, beschrijven en indelen in de correcte klasse.
-
Hij/zij is in staat de fysiologische rol van de verschillende componenten in het menselijk lichaam te bepalen.
-
Hij/zij is in staat een opgegeven component enzymatisch te bepalen en deze bepaling volledig correct uit te voeren.
-
Hij/zij is in staat commerciële kits te hanteren voor biochemische bepalingen.
-
Hij/zij is in staat de bekomen resultaten statistisch te verwerken en de meetwaarden te vergelijken met de waarden van de producent.
-
Hij/zij is in staat een duidelijk verslag te maken en de juiste c
onclusies te trekken.
-
Hij/zij kan wetenschappelijk verklaren waarom de producenten van energiedranken hun reclameslogans al dan niet kunnen waarmaken.
-
Hij/zij is in staat een analyse van een energiedrank te schrijven in populariserende taal.
-
Hij/zij is in staat adhv een ppt presentatie de bekomen resultaten en de bespreking ervan voor te leggen aan de 2BL medestudenten en lectoren (groepswerk).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
alle onderdelen van het eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Deelname aan alle OO van P4
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Opdracht 1: De projectgroepkrijgt een merknaam en reclame-slogan opgegeven van een energiedrank. De studenten zoeken uit wat de ingrediëntenlijst is en de voedingswaardentabel van het opgegeven merk en zoeken zelf uit over welke biochemische componenten het gaat en tot welke klasse deze behoren. De studenten zoeken op wat de fysiologische rol van de verschillende componenten in het menselijk lichaam is en hoe deze biochemische mocelulen worden gemetaboliseerd.
Opdracht 2: Groepsdiscussie over chemische energie en het biologisch gebruik ervan en wat hiervoor de geschikte voedselbronnen zijn.
Opdracht 3: De studenten zoeken uit of voldaan is aan de reclame-slogans aan de hand van een vragenlijst. Zij schrijven hierover een wetenschappelijke tekst. Zij schrijven eveneens een analyse van de opgegeven energiedrank voor een populariserend tijdschrift.
Opdracht 4: De studenten krijgen een of meerdere biochemische componenten opgegeven die zij moeten bepalen aan de hand van een commerciële kit (labowerk). De resultaten worden statistisch verwerkt en getoest aan de waarden van de producent. Er wordt een verslag opgemaakt van de labo-activiteiten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Projecthandleiding met de uitgewerkte opdrachten en hun achtergrond.
Blackboardcursus met externe links, elekt
ronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van labosessies en presentaties, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
Energiedranken
Commerciële kits + handleidingen hierbij
Internetsearch en bib-bezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,50
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
20,00
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
25,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
40
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege (2 uur)
- labosessie (16 uur)
- zelfstudie
- verslag van practicum
- ppt (per groep 1)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
A: groepswerk groepsproces:projectmap,tutoren,reflectievergadering 25 %
groepsprodukt:evaluatie door VUP's van P5 25 %
B: individuele bijdrage:evaluatie adhv peerassesment 25 %
C: schriftelijk examen op de laatste dag vd projectweek 25%
In geval van afwezigheid tijdens de projectactiviteiten en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
enkel C kan hernomen worden : schriftelijk examen 25%
de verworven punten van A en B 1° examenperiode blijven behouden ( 75%)
de punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld
|
|
| |
|