2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Bio-organische chemie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biochemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20047 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
41 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
74,62 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vandevelde Pita
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in in ons leven. De cursus Bio-organische chemie geeft een overzicht van de belangrijkste bio-moleculen. De eigenschappen van deze bio-moleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties. Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende “bio”-organische chemie. Deze cursus vormt een basis voor de cursus “humane biochemie”.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na deze lessenreeks kent de student de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste (bio)-moleculen:
Door deelname aan het dicussieforum werkt de student aan de ontwikkeling van volgende competenties: - ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid;
- beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geslaagd zijn voor opleidingsonderdeel "Chemie" (1P1) en "Bio-organische chemie" (1P2).
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Koolhydraten - Indeling en nomenclatuur van de koolhydraten - Hayworth projectie en Fisher projectie - mono en disachariden - stereochemie van sacchariden - Aldosen - Ketosen - Desoxysuikers - Aminosuikers - Glycosiden - glycosilaminen Cyclische structuur van monosachariden - pyraan - furaan - glucofuranose - glucopyranose - anomeren Eigenschappen van monosacchariden - mutarotatie - reductie en oxidatie van suikers - isomerisatie Disacchariden: - soorten bindingen - maltose - cellobiose - lactose - saccharose - disacchariden met aminosuikers Polysacchariden: - cellulose - zetmeel (amylase, amylopectine) - inuline en levan - hyaluronzuur - pectine - glycogeen - heparine - pectinezuur - agar
Lipiden Structuurelementen: - cis-trans - verzadigde en onverzadigde verbindingen - meervoudig onverzadigde verbindingen, geconjugeerde bindingen - hydrofoob/hydrofiel gedeelte Structuur belangrijkste elementen: - wassen - vetten - oliën - glyceriden - fosfolipiden - sfingolipiden - sulfolipiden - aminolipiden - glycolipiden - Prostaglandines - Terpenen, terpenoiden, cartenoiden - Sterioden - Stereochemie: cis en transbindingen in cyclische structuren en steroïden - Biomembranen - Lipoproteïne (chylomicronen, HDL, LDL) Belangrijkste reacties van lipiden: - oxidatie van oliën en vetten - hydrolyse - kengetallen van oliën en vetten: joodadditiegetal, zuurgetal,verzepingsgetal en estergetal.
Heterocyclische en aromatische verbindingen
- aromaticiteit - structuur en voorkomen van enkele belangrijke aromatische moleculen (benzeen, fenyl, fenolen, anilinen) - Congeneren (PCB’s, Dioxines) - structuur en voorkomen van enkele belangrijke heterocyclische moleculen (pyrool, furaan, thiofeen, imidazool, pyridine, pyrimidine, purinebasen en pyrimidinebasen) - profirinesysteem, heem
Nucleotiden en nucleïnezuren
- Nucleosiden
- Nucleotiden - Nucleïnezuren - DNA (Primaire structuur, Secundaire structuur, H-bruggen) - RNA - Fosfaatesters (structuur, hydrolyse) - NADH, NADPH - ATP, DMP, AMP, camp - Basisreacties van ATP en NADH/NADPH
|
STUDIEMATERIAAL
|
Noodzakelijk studiemateriaal:
- cursus P. Vandevelde ‘Bio-organische chemie’
- Blackboard voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps, discussiefora, FAQ
- Molecuulmodellen
Aanbevolen studiemateriaal:
- ‘Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
- 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
- ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-3
- ‘Biochemistry’, Garrett, R.,H., Grisham, C. M., Brooks/Cole-Thomsom Learning, 2005, ISBN 0-534-41020-0
- voor lipiden: http://www.lipidlibrary.co.uk/
- Mindmaps
Literatuur voorhanden in bib
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
27,85
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
70,89
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 4-3: Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 4-3 Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.
|
|
| |
|