ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Enzymmetingen: kinetiek & klinische toep
  

Component behoort tot O.O.: Biochemie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20049
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 47
Totaal aantal contacturen: 37
Totaal studietijd: 85,54
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Partoens Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING
In de lessenreeks “Enzymmetingen: kinetiek en klinische toepassingen” worden de factoren die de enzymactiviteit bepalen (temperatuur, substraat, activatoren en inhibitoren) afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang behandeld. De werkingsvoorwaarden voor substraat- en enzymbepalingen in serum of plasma worden uitgebreid besproken. Daarna worden de klinisch relevante enzymen besproken evenals de verschillende  bepalingsmethoden.  Ruime aandacht wordt besteed aan de interpretatie van de resultaten en de analyse van enzympatronen.  In laboratoriumoefeningen leert de student enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren waarbij de invloed van verschillende factoren (substraat- en enzymconcentratie, inhibitoren) op de enzymatische reactie wordt nagegaan.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties
  • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Hij/zij heeft op het einde van het jaar een goed inzicht in de werking van enzymen. Hij kent de beperkingen, de voorzorgen en de reactieomstandigheden waarin moet gewerkt worden bij de bepaling van enzymen en substraten in serum of plasma.
  • Hij/zij kan de geziene leerstof toepassen bij enzymbepalingen in bloed en bij het werken met ELISA’s en aanverwante technieken.
  • Hij/zij kan enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren. Hij kan de enzymkinetische parameters, Vmax en KM bepalen en de inhibitieconstante voor een inhibitor berekenen.
  • Hij/zij kan gebruik maken van kits voor de bepaling van de klinisch belangrijke enzymen en kan de instructies en werkvoorwaarden die in de bijsluiters van de kits vermeld staan in het kinetisch programma van de spectrofotometer inbrengen.
  • Hij/zij kan een aantal eenvoudige enzympatronen analyseren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

OO Eiwitten

OO De cel

OO Instrumentele analyse


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Het hele eerste programmajaar


Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • In een eerste deel worden de factoren die de enzymactiviteit bepalen (temperatuur, substraat, activatoren en inhibitoren) afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang behandeld. De werkingsvoorwaarden voor substraat- en enzymbepalingen in serum of plasma worden uitgebreid besproken.
  • In een tweede deel worden de klinisch relevante enzymen besproken evenals de verschillende  bepalingsmethoden.  Ruime aandacht wordt besteed aan de interpretatie van de resultaten en de analyse van enzympatronen.
  • In het laboratorium leert de student enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren:
    • De invloed van verschillende factoren (substraat- en enzymconcentratie, inhibitoren) op de enzymatische reactie wordt nagegaan.
    • Klinisch relevante enzyme n en iso-enzymen worden bepaald in bloed van gezonde personen en vergeleken met concentraties in het bloed van patiënten met variabele symptomen.

STUDIEMATERIAAL
  • Theoriecursus: enzymmetingen (Peter Partoens)
  • Ppt-presentaties van alle lessen zijn beschikbaar via Blackboard
  • praktijknota's (Peter Partoens)
  • Manualen van verschillende firma's

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

13

 lesuren

  15,66

practicum en oefeningen:

23

 lesuren

  27,71

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

46

 klokuren

  55,42

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege
  • Praktische oefeningen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • INT4-3
  • De praktische oefening wordt geëvalueerd op basis van permantente evaluatie, aanwezigheid, houding, praktische skills en verslag. Op de INT4-3 komen ook aspecten uit het prakticum aan bod.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,20

Tweede examenperiode
Enkel de INT4-3 kan herhaald worden. De punten behaald op het practicum in 1ste zit worden meegenomen naar 2de zit.