2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Moleculaire diagnostiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Moleculaire genetica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20057 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
26 |
Totaal studietijd: |
72,8 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Robberecht Harry
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Afwijkingen in het genetisch materiaal liggen aan de basis van erfelijke aandoeningen. In de cursus “Moleculaire diagnostiek” wordt kennis gemaakt met de technologie om deze afwijkingen op te sporen. De basistechnologieën als PCR, hybridisatie, sequentieanalyse en recente ontwikkelingen als micro-arrays en gentherapie komen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student ervaart dat eiwitdiagnostiek meer en meer moet wijken voor de gendiagnose.
- De extreme gevoeligheid van genonderzoek kan omslaan in een nadeel. PCR is een boemerang, indien niet voldoende gecontroleerd.
- Hij/zij ervaart dat electroforese van eiwitten steunt op dezelfde beweeglijkheid als bij DNA-fragmenten.
- De student ervaart dat het belang van PCR nooit overschat kan worden.
- De varianten van PCR zijn niet te tellen, maar de student moet aanvoelen dat creativiteit de limiet is.
- De impact van real-time (kwantitatieve) PCR is momenteel niet in te schatten. De student moet dit aanvoelen.
- De inbreng van hybridisatie in genprofielen en de pleiade aan toepassingen moet duidelijk geregistreerd worden.
- Gendiagnostiek is niet alleen in klinisch onderzoek waardevol. Tal van andere applicatievormen worden vernoemd. De student ervaart dat naast genetics, ook genomics in de breedste betekenis meer en meer aan belang gaat winnen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
De cel
Eiwitten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Opleidingsjaar 1
Opleidingsonderdelen uit P4
|
Andere begincompetenties
|
- Genen en erfelijk materiaal is bezitte kennis.
- Gen naar eiwit is verstaanbaar en reproduceerbaar.
- De vier krachten, die alles bepalen en sturen, worden ook hier teruggevonden en dit is verstaanbaar.
|
LEERINHOUDEN
|
- Gendiagnose
- DNA-profiel
- Toepassingen in
- Microbiologie
- Hematologie
- Genetische afwijkingen
- Immunologie
- Carcino
- Forensic research
- The bright future
- DNA-chips
- Proteomics
- Genomics
|
STUDIEMATERIAAL
|
- PCR. Exponentiële amplificatie van erfelijk materiaal. Kluwer Editariaal.
- Den deze of die genen. Eigen cursus (bruikbaar voor meerdere delen).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
28,95
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
65,79
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met interactieve inbreng
- Zelfstudiepakketjes
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Maakt deel uit van INT5-1
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Maakt deel uit van INT5-1
|
|
| |
|