2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - De microbiële wereld |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20063 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:5 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Robberecht Harry
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedoeling is een verkenning te hebben van de microbiële wereld en zijn toepassingen. De intentie is bacteriën te kweken (tellen en identificeren). Virussen (grens leven en dood) zijn zeer belangrijk en worden via case-studie Aids behandeld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Basishandelingen en begrippen uit de microbiologie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Programmajaar 1
|
Andere begincompetenties
|
Elementaire regels van de genetica kennen .
De belangrijkste biochemische en bio-organische molekulen in opbouw en eigenschappen als parate kennis meedragen.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus: Microbiologie- Harry Robberecht- Plantijnhogeschool 2006. Cursus Virology at a glance. Harry Robberecht - Plantijnhogeschool 2007 (transparantenbundel). Cursus "Microbiology. A laboratory manual." 7th Edition. Cappuccino and Sherman. Pearson and Cummings. 0 321 27006 1 (verplichte aanschaf omwille van kleurfiguren midden boek en handig gebruik later in werkomstandigheden).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
17,14
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
19,05
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
61,90
|
Verdere toelichting:
interactieve hoorcolleges . practijksessies van 2u met afleessessies 2u
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT5-3: schriftelijk examen met op de klinische praktijk georiënteerde vragen
- Evaluatie van de praktijksessies: aanwezigheid, houding en werk en verslagen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT 5-3
- Evaluatie van de praktijksessies blijft behouden
|
|
| |
|