| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
            In deze lessenreeks maakt de student kennis met een breed aantal begrippen uit de toxicologie.
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  - BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  - BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  - BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        | 
            
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        | 
            
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        | 
             -De student kent een breed aantal begrippen uit de toxicologie (LD50, enz.) 
		-Hij ervaart dat de schadelijkheid van een stof functie is van tal van factoren. 
		-Uit de deelgebieden van de toxicologie wordt vooral de voedselintoxicatie bekeken met de verschillende analysetechnieken. Hij dient de verschillende vormen voor de verschillende contaminanten te bezitten. 
		-Uit de klinische toxicologie (inclusief intoxicaties, al of niet intentioneel) kent hij een aantal aspecten van TDM (therapeutic drug monitoring) 
		-Hij bouwt stevige en parate kennis op rond zware metalen, pesticiden en pcb's/dioxines. 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            
				- Alle opleidingsonderdelen uit programmajaar 1
 
		 
		   
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					
            
				- Opleidingsonderdeel Biochemie
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            
				- Basisbegrippen uit de organische chemie
 
				- Elementaire regels van de aamgeving
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					| 
             -algemene begrippen uit de toxicologie 
		-de schadelijkheid van een stof wordt bepaald door tal van factoren 
		-de verschillende gebieden van de toxicologie:  
		a) experimenteel, epidemiologisch en fundamenteel. 
		b) arbeidstoxicologie, klinische toxicologie, milieutoxicologie 
		case studie: TDM 
		c) voedingsmiddelentoxicologie: 
		*exo- en endotoxines 
		*teeltcontaminanten 
		*bewaarcontaminanten 
		*milieucontaminanten 
		*bereidingscontaminanten 
		-drie case-studies: zware metalen, pesticiden, dioxines en pcb's. 
		-analysetechnieken voor toxines 
		   
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					| 
             -zelfstudiepakket: Toxicologie (Universiteit Antwerpen) (Harry Robberecht) 
		-CD-rom: xenobiotica in food (ppt's, 202 slides) (eigen werk: harry robberecht)  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            17 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              25,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                             
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                             
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            50 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              73,53 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					
            INT-6.1. schriftelijke vorm 
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					| 
            INT 6.1. schriftelijke vorm
         |