2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Project: Analyse van geneesmiddelen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20071 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:6 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
"CSI Antwerp"
Analytische scheikunde in het forensisch onderzoek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Hij/zij leert vakoverschrijdend te denken. De domeinen fysiologie, farmaceutische chemie, farmacologie, toxicologie, instrumentele analyse en statistiek komen hier aan bod.
Hij/zij heeft via literatuurstudie en de reeds aangereikte leerstof inzicht in forensisch analytisch onderzoek
Hij/zij is in staat verschillende opgegeven GC-MS en infrarood spectra te analyseren en aan de hand hiervan een onbekende stof onder te brengen in een chemische klasse
Hij/zij is in staat om aan de hand van verschillende opgegeven spectra deze analyse verder te verfijnen en een onbekende chemische stof verder te identificeren
Hij/zij kan de juiste staalvoorbereidingsmethode kiezen voor een opgegeven monster en deze beschrijven
Hij/zij is in staat een wetenschappelijke tekst de opeenvolgende stappen van de analyse te beschrijven
Hij/zij is in staat adhv een ppt presentatie de bekomen resultaten en de bespreking ervan voor te leggen aan de 2BL medestudenten en lectoren (groepswerk).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
alle onderdelen van het eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Deelname aan de OO van P4, P5 en P6
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Projecthandleiding met de uitgewerkte opdrachten en hun achtergrond. Blackboardcursus met externe links, elektronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van oefensessies en presentaties, uitwisseling van informatie waaronder uitgewerkte oefeningen, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten. Internetsearch en bib-bezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,53
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
20,25
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
25,32
|
studietijd buiten contacturen:
|
40
|
klokuren
|
50,63
|
Verdere toelichting:
hoorcollege (2 uur)
Computeroefeningen (16 uur)
zelfstudie
verslag van practicum
ppt (per groep 1)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
groepswerk
groepsproces:projectmap,tutoren,reflectievergadering 25 %
groepsprodukt:evaluatie door VUP's van P5 25 %
B: individuele bijdrage:evaluatie adhv peerassesment 25 %
C: schriftelijk examen op de laatste dag vd projectweek 25%
In geval van afwezigheid tijdens de projectactiviteiten en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
enkel C kan hernomen worden : schriftelijk examen 25% de verworven punten van A en B 1° examenperiode blijven behouden ( 75%) de punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld
|
|
| |
|