2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Project: Medische microbiologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00456 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:6 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
60 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Winnen Patricia
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hersenvliesontsteking kan vele oorzaken hebben. Het is niet de bedoeling om al deze oorzaken te onderzoeken, dit gaat veel te ver leiden. De bedoeling is wel om jullie te concentreren op oorzaken die verband houden met een bacteriële infectie: preventie, epidemiologie, …
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Eenvoudige experimentele data interpreteren en rapporteren 2. Het belang van de pre-analytische en analytische fase inschatten 3. Bacteriële verwekkers van meningitis opsporen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Veilig werken in een medisch labo 1p1
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Kennis en vaardigheden uit voorgaande perioden, kennis van de leerstof van periode 6
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
w
Project: Bacteriële hersenvliesontsteking
Casus: Een 74-jarige man die sinds 3 jaar gekend is met een hematologische maligniteit werd reeds behandeld met 4 chemotherapiekuren. Recent vertoont hij evenwel ziekteprogressie en krijgt daarom een volgende chemotherapiekuur. In de week volgend op deze kuur wordt de patiënt opgenomen via de dienst Spoedgevallen wegens verwardheid, concentratiestoornissen en braken. Bij klinisch onderzoek worden sufheid en nekstijfheid vastgesteld. De temperatuur bedraagt 39,2°C, de bloeddruk 130/70 mm Hg. Uit de laboratoriumonderzoeken bij opname dienen volgende waarden vermeld: C-reactieve proteïne (CRP) 40 mg/dl, hemoglobine 10,0 g/dl, leukocytenaantal (WBC) 4,7 x 109/l. Een lumbale punctie wordt uitgevoerd. Nog voor de resultaten gekend zijn, wordt gestart met antibiotica: ceftriaxone en ampicilline. Het lumbaal vocht toont een beeld van een bacteriële hersenvliesontsteking: totaal eiwit 560 mg/dl, glucose 15 mg/dl, WBC 680/µl waarvan 95% segmentkernigen.
De bacteriële verwekker van deze hersenvliesontsteking wordt in het laboratorium opgespoord en geïdentificeerd.
Taak Hersenvliesontsteking kan vele oorzaken hebben. Het is niet de bedoeling om al deze oorzaken te onderzoeken, dit gaat veel te ver leiden. De bedoeling is wel om jullie te concentreren op oorzaken die verband houden met een bacteriële infectie: preventie, epidemiologie, … Belangrijk is dat je een goede inschatting maakt van de activiteiten in een klinische labo dat zich met het onderzoek van deze analysen zal bezighouden. Dit wil zeggen dat een aantal typische labo -aspecten en –activiteiten goed omschreven moeten worden gaande van de staalafname tot het opsturen van het resultaat aan de arts.
Proces
Teneinde een goed beeld te hebben van meningitis is het nuttig een correcte definitie van bacteriële meningitis op te stellen en verder toe te lichten welk het klinische beeld ervan is. • Welke onderzoeken worden uitgevoerd ? • Met welke technieken worden deze parameters bepaald? Zijn er soms verschillende technieken? • Kan je bepaalde analysen of onderzoeken in het practicum betrekken? • Hoe zit het met de pre -analytische fase, analytische fase? • Belangrijk zijn de referentiewaarden van de verschillende parameters.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus microbiologie theorie en practicum Referenties: worden verstrekt tijdens de projectweken
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
1
|
lesuren
|
01,23
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
07,41
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
lesuren
|
61,73
|
studietijd buiten contacturen:
|
21
|
klokuren
|
25,93
|
Verdere toelichting:
Groepswerk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
w
Groepssamenwerking 33%
w
Individuele bijdrage aan het project 33%
w
Tekst en presentatie 33%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
In geval van afwezigheid tijdens de projectactiviteiten en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
|
| |
|