| 
             
                
  
      
	        
			          2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Bio-organische chemie | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Biochemie | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						20047 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						2 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						41 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						23 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
74,62 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Vandevelde Pita
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					
            Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in in ons leven.  De cursus Bio-organische chemie geeft een overzicht van de belangrijkste bio-moleculen.  De eigenschappen van deze bio-moleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties. Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende “bio”-organische chemie.  Deze cursus vormt een basis voor de cursus “humane biochemie”.
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  - BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  - BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  - BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        | 
            
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        | 
            Na deze lessenreeks kent de student de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste (bio)-moleculen: 
 Door deelname aan het dicussieforum werkt de student aan de ontwikkeling van volgende competenties:  - ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid; 
 - beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken
  
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					| 
             
				Geslaagd zijn voor opleidingsonderdeel  "Chemie" (1P1) en "Bio-organische chemie" (1P2).
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					| 
             geen  
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					| 
             
				
						
								Koolhydraten -     Indeling en nomenclatuur van de koolhydraten -     Hayworth projectie en Fisher projectie -     mono en disachariden -     stereochemie van sacchariden -     Aldosen -     Ketosen -     Desoxysuikers -     Aminosuikers -     Glycosiden -     glycosilaminen Cyclische structuur van monosachariden -     pyraan -     furaan -     glucofuranose -     glucopyranose -     anomeren Eigenschappen van monosacchariden -     mutarotatie -     reductie en oxidatie van suikers -     isomerisatie Disacchariden:  -     soorten bindingen -     maltose -     cellobiose -     lactose -     saccharose  -     disacchariden met aminosuikers Polysacchariden:  -     cellulose -     zetmeel (amylase, amylopectine) -     inuline en levan -     hyaluronzuur -     pectine -     glycogeen -     heparine -     pectinezuur -     agar
				
		 
		
				
				
				
						
								Lipiden Structuurelementen: -     cis-trans -     verzadigde en onverzadigde verbindingen -     meervoudig onverzadigde verbindingen, geconjugeerde bindingen -     hydrofoob/hydrofiel gedeelte Structuur belangrijkste elementen: -     wassen -     vetten -     oliën -     glyceriden -     fosfolipiden -     sfingolipiden -     sulfolipiden -     aminolipiden -     glycolipiden -     Prostaglandines -     Terpenen, terpenoiden, cartenoiden -     Sterioden -     Stereochemie: cis en transbindingen in cyclische structuren en   steroïden -     Biomembranen -     Lipoproteïne (chylomicronen, HDL, LDL) Belangrijkste reacties van lipiden: -     oxidatie van oliën en vetten -     hydrolyse -     kengetallen van oliën en vetten: joodadditiegetal, zuurgetal,verzepingsgetal en estergetal.
				
		 
		
				
				
				
						
								
										 
								
						
				
				
						
								Heterocyclische en aromatische verbindingen
								 -     aromaticiteit -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke aromatische moleculen (benzeen, fenyl, fenolen, anilinen) -     Congeneren (PCB’s, Dioxines) -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke heterocyclische    moleculen (pyrool, furaan, thiofeen, imidazool, pyridine, pyrimidine, purinebasen en pyrimidinebasen) -     profirinesysteem, heem
				
		 
		
				      Nucleotiden en nucleïnezuren 
		
		      -     Nucleosiden 
		      -     Nucleotiden       -     Nucleïnezuren       -     DNA (Primaire structuur, Secundaire structuur, H-bruggen)       -     RNA       -     Fosfaatesters (structuur, hydrolyse)       -     NADH, NADPH        -     ATP, DMP, AMP, camp       -     Basisreacties van ATP en NADH/NADPH 
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					| 
             
				Noodzakelijk studiemateriaal: 
		 
		
				- cursus P. Vandevelde ‘Bio-organische chemie’ 
 
				- Blackboard voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps, discussiefora, FAQ 
 
				- Molecuulmodellen 
 
		 
		
				Aanbevolen studiemateriaal:
		 
		
				- ‘Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1 
 
				- 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2 
 
				- ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-3 
 
				- ‘Biochemistry’, Garrett, R.,H., Grisham, C. M., Brooks/Cole-Thomsom Learning, 2005, ISBN 0-534-41020-0 
 
				- voor lipiden: http://www.lipidlibrary.co.uk/
 
				- Mindmaps 
 
		 
		Literatuur voorhanden in bib  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            22 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              27,85 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                             
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            56 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              70,89 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            INT 4-3: Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken. 
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            INT 4-3  Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |