| 
             
                
  
      
	        
			          2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Hemostase | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| O.O. heeft componenten: | 
						Neen | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						20075 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
kern | 
					 
					
						| Niveau: | 
uitdiepend | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						2 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						P:4 | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						3 | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						3 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						27 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
78 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
					
						| Examencontract: | 
						niet mogelijk | 
					 
					
						| Deliberatie: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Vrijstelling of overdracht: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Winnen Patricia
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					| 
            Hemostase is het proces dat enerzijds zorgt voor het stelpen van bloedingen en anderszijds de circulatie van het bloed in het bloedvatenstelsel toelaat.
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  - BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  - BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  - BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  - BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  - BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  - BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  - BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        | 
            
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- 
						
De student kent de mechanismen van de verschillende stollingsprocessen en de fibrinolyse 
				 
				- 
						
De student kent de rolen de eigenschappen van de bloedplaatjes binnen de stolling. 
				 
				- 
						
De student kent de verschillende stollingstesten die afwijkingen kunnen aantonen in verschillende stollingsprocessen 
				 
				- 
						
De student kent de invloed van anticoagulantia op de stolling 
				 
				- De student kent de nodige pre-analytische aspecten van stolling, evenals referentiewaarden van de belangrijkste stollingsparameters. 
 
				- de student kan verschillende stollingstesten uitvoeren en interpreteren. 
 
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					
            Hematologie 
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
            Kennis van celmorfologie 
		Grondige kennis van basisbiochemie (eiwitten, enzymen en suikers) 
		Grondige kennis anatomie (bloedvatenstelsel) 
		Internet 
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- 
						
Rol bloedvat in hemostase 
				 
				- 
						
Bloedplaatjes (trombopoiese-morfologie- functie binnen de hemostase) 
				 
				- 
						
Primaire Hemostase ( werking + labotesten) 
				 
				- 
						
Secundaire Hemostase ( Werking -inhibitoren - labotesten) 
				 
				- 
						
Fibrinolyse 
				 
				- Anticoagulantia voor medisch gebruik (heparines + orale anticoagulantia) 
 
		 
		   
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            
				- 
						
Cursus 
				 
				- 
						
Actuele Websites 
				 
				- 
						
Boeken (zie bibliotheek) 
				 
				- Internet 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            13 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              15,85 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            10 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              12,20 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                             
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            55 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              67,07 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
            
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |