ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Hemostase
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20075
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Winnen Patricia


 

KORTE OMSCHRIJVING
Hemostase is het proces dat enerzijds zorgt voor het stelpen van bloedingen en anderszijds de circulatie van het bloed in het bloedvatenstelsel toelaat.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kent de mechanismen van de verschillende stollingsprocessen en de fibrinolyse
    • De student kent de rolen de eigenschappen van de bloedplaatjes binnen de stolling.
    • De student kent de verschillende stollingstesten die afwijkingen kunnen aantonen in verschillende stollingsprocessen
    • De student kent de invloed van anticoagulantia op de stolling
    • De student kent de nodige pre-analytische aspecten van stolling, evenals referentiewaarden van de belangrijkste stollingsparameters.
    • de student kan verschillende stollingstesten uitvoeren en interpreteren.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Hematologie
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
  • Kennis van celmorfologie
  • Grondige kennis van basisbiochemie (eiwitten, enzymen en suikers)
  • Grondige kennis anatomie (bloedvatenstelsel)
  • Internet

  • LEERINHOUDEN
    • Rol bloedvat in hemostase
    • Bloedplaatjes (trombopoiese-morfologie- functie binnen de hemostase)
    • Primaire Hemostase ( werking + labotesten)
    • Secundaire Hemostase ( Werking -inhibitoren - labotesten)
    • Fibrinolyse
    • Anticoagulantia voor medisch gebruik (heparines + orale anticoagulantia)

     


    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus
    • Actuele Websites
    • Boeken (zie bibliotheek)
    • Internet

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    13

     lesuren

      15,85

    practicum en oefeningen:

    10

     lesuren

      12,20

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    55

     klokuren

      67,07

    Verdere toelichting:
    • HC met Powerpointpresentaties
    • WC (verplichte aanwezigheid)
    • Indien mogelijk firmabezoek
    • Labsessies (verplichte aanwezigheid) 

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Tijdens lessenreeks: 1 à 2 testen (resultaten spelen mee bij de eindbeoordeling van het examen
    •  INT 4-3
    • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     04,88

    Tweede examenperiode
    • Tijdens lessenreeks: 1 à 2 testen (resultaten spelen mee bij de eindbeoordeling van het examen
    •  INT 4-3
    • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.