2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Project: Evolutie actieve metingen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20085 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:4 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
64 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Reyniers Kathy
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het project van deze periode: “Evolutie van “actieve” metingen” leert de studenten opzoekwerk verrichten in verband met parameters, automaat en klinische achtergrond van de problemen van een patiënt in een specifieke casus. In praktijksessies leren ze het gebruik commerciële kits waarbij de klinisch relevante enzymen en iso-enzymen worden bepaald in bloed van gezonde personen en vergeleken met concentraties in het bloed van patiënten met variabele symptomen. Een tweede deel omvat de statistische verwerking van opgegeven meetresultaten. De studenten schatten in wanneer welke hypothesetesten moeten uitgevoerd worden. De verwerking van de bekomen informatie resulteert in een beknopt verslag en een presentatie voor de hele groep studenten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Hij/zij leert vakoverschrijdend te denken.De domeinen klin. biochemie, instrumentele analyse (basispricipes en automaten) en statistiek komen hier aan bod.
-
Hij/zij kan via literatuurstudie en de reeds aangereikte leerstof het verband leggen tussen de( voornaamste) te bepalen parameters uit de klinische biochemie en de opgegeven casus.
-
Hij/zij kan een automaat (geen typevoorbeeld) bespreken die deze parameters zal bepalen.
-
Hij/zij kent de basisprincipes van de metingen van deze automaat.
-
Hij/zij is in staat een opgegeven enzymatische bepaling volledig correct uit te voeren.
-
Hij/zij kent de factoren die invloed hebben op de enzymatische bepaling.
-
Hij/zij is in staat de commerciële kits te hanteren.
-
Hij/zij kan een totaalprofiel van de patiënt maken.
-
Hij/zij ziet de evolutie van de praktijksituaties voor wat enzymatische bepalingen aangaat.
-
Hij/zij is in staat om uitgaande van een reeks opgegeven meetwaarden een aantal basisstatistische bewerkingen uit te voeren, en de juiste conclusies te trekken.
-
Hij/zij is in staat een duidelijk verslag te maken van deel 1A, 2 (praktijk), en de juiste conclusies te trekken.
-
Hij/zij is in staat adhv een duidelijke casubespreking (groepswerk) voor te leggen aan de 2BLmedestudenten en lectoren (ppt).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
leerstof 1° jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
leerstof :HO,WE en PR van 2P4
|
Andere begincompetenties
|
- basiskennis analytisch werken in een labo
- gebruik van computer: BB basis, basiskennis Word, Excel, ppt, gebruik internet
|
LEERINHOUDEN
|
Deel 1: Casuspatiënt
1A: Opzoekwerk parameters , automaat en klinische achtergrond van de problemen van de casuspatiënt .
1B:Praktijk: uitvoeren van de opgegeven manule test, en gebruik commerciële kits.
Deel 2: Statistische verwerking van opgegeven
|
STUDIEMATERIAAL
|
Projectboek
·
met voor deel 1:
serumstalen ; casus patiëntgegevens ; receptuur opgegeven parameter;
commerciële kits voor het opmaken van het totaalprofiel van de patiënt per groep
·
met voor deel 2: reeks meetgegevens voor de statisctische berekeningen per groep
Internetsearch en bib-bezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
05,00
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
10,00
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
lesuren
|
62,50
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
20,00
|
Verdere toelichting:
groepswerk en labo in groep
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
·
evaluatie van het 'groepsproces' (25% van de punten)
criteria
- gevolgde methodiek
- stappenplan om tot product te komen
- overeenstemming tussen planning en realisatie
- taakverdeling
- uitvoering taken
- vergadertechniek
- omgaan met feedback
middelen
- projectmap (zie algemene cgo-boek)
- opvolging door tutor
- reflectievergadering
·
evaluatie van het 'groepsproduct' (25% van de punten)
-
uitwerking van de vergelijkende studie in een duidelijk rapport. tekst en grafieken in Word en Excel.
-
Presentatie van de studie voor de hele klasgroep in een zelf gekozen vorm.
criteria
- correctheid van de experimenten
- correctheid van de uitvoering van de experimenten
- Resultaat van de opzoekopdrachten
middelen
beoordeling door de tutor en de projectverantwoordelijke lectoren (vergelijking met de resultaten van de andere groepen)
·
evalutatie van de individuele bijdrage (25% van de punten)
criteria
- aanwezigheid tijdens projectgroepbijeenkomsten
- actieve inbreng
- constructieve omgang
- uitvoeren van taken
- nakomen van afspraken
- communicatieve aspecten
- omgaan met feedback
middelen
-
individuele bijdragenaan projectmap
-
reflectievergadering
evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden (25% van de punten)
criteria
begrijpen van aangevraagde basisanalyses
correct inschatten van belang pre- en analytische fase
middelen
individuele, schriftelijke toets
evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden (25% van de punten)
criteria
begrijpen van aangevraagde basisanalyses
correct inschatten van belang pre- en analytische fase
middelen
individuele, schriftelijke toets
In geval van afwezigheid tijdens de projectweken en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|