2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Immunologische apparaten |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Immunologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20094 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
35,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Reyniers Kathy
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
We leggen een link naar immunologische bepalingen in een klinisch lab in de onderwijseenheid “Immunologische apparaten”. Ook in de wereld van de immunologische bepalingen is de automatisatie een feit. Reagentia kits, calibratoren, controles: dit zijn termen die in deze lessenreeks aan bod komen en waarmee de laborant vertrouwd moet zijn om die toestellen te hanteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Hij/zij krijgt een vrij goed overzicht van de immunologische analysers die in laboratoria gebruikt worden.
Hij/zij leert bij het uitvoeren van deze opdracht :
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- P1: alle OO
- P2: Stralen absorberen en kleuren meten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- P4: Fluorescerend kenmerk
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
'Inbrekers verwarren drugs met urinetesters. Bij een inbraak in het dagcentrum De Sleutel zijn een tiental doosjes met giftige producten verdwenen.De doosjes droegen opschriften als ‘cocaïne, amfetamine en opiaten’.Waarschijnlijk zagen de inbrekers hierin een mooie buit aan verdovende middelen. De Sleutel waarschuwt de inbrekers:Het gaat hier niet om drugs, maar wel om reagentia die gebruikt worden door de analysers , voor de opsporing van drugs in urine'' . Ook in de wereld van de immunologische bepalingen is de automatisatie een feit. Reagentia kits, calibratoren,controles:dit zijn termen waarmee de laborant vertrouwd moeten zijn om die toestellen te hanteren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
BB platform cursus 2BL P5 OO Immunologie
cursus Immonologische apparaten Reyniers K.
Tietz textbook of clinical chemistry ISBN 0-7216-5610-2
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
22,86
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
12
|
lesuren
|
34,29
|
studietijd buiten contacturen:
|
14
|
klokuren
|
40,00
|
Verdere toelichting:
HO, WE en groepswerk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
A: groepswerk: bondig verslag van max 10 blzn ( /5) en groepspresentatie van max 10 slides ( /5) rond een afgesproken deelthema; het groepscijfer wordt aangevuld met een beoordeling waarbij de studenten elkaar evalueren volgens hun bijdrage aan het groepswerk (peerassessment) ( /5) /15
B: INT5-2: schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen als open vragen en casusvragen /10
de punten verworden op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid op 20
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel B kan hernomen worden: INT5-2 schriftelijk examen /10
De verworven punten van A in de eerste examenperiode blijven behouden ( /15).
De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid op 20
|
|
| |
|