2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Automatisatie in de microbiologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Medische microbiologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20100 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
11 |
Totaal aantal contacturen: |
8 |
Totaal studietijd: |
42,9 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Winnen Patricia
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
"Een patiënt B heeft een hartinfarct met een cardiogene shock. Zijn de leverfuncties gestoord?" …
Zo komen er per dag tal van aanvragen binnen: voor verschillende patiënten, verschillende parameters. Dankzij de automatisatie in het labo , is de laborant in staat om, binnen een bepaalde tijd ,voor elke patiënt z’n verschillende parameters te bepalen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
In deze lessenreeks leert de student:
- een blokschema van een klin. analyser te lezen en begrijpen.
- het verband te leggen tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal.
- de mogelijkheden en de beperkingen van elke techniek.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Veilig werken in een biomedisch labo 1p1
Instrumentele analyse van 1p2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Volgen van 'Instrumentele analyse' van 2p4
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Dankzij de automatisatie in het labo , is de laborant in staat om, binnen een bepaalde tijd ,voor elke patiënt z’n verschillende parameters te bepalen. In dit theoretisch gedeelte wordt er een overzicht gegeven van het grote gamma van analysers die ingezet worden voor de klinische chemie. De analyses op oa serumstalen zijn vaak gebaseerd op fotometrie en / of ionselectieve metingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
power point presentatie Bb platform 2BL 2P4 Tietz textbook of clinical chemistry ISBN 0-7216-5610-2
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
15,22
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
82,61
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 6-1
Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 6-1
Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen
|
|
| |
|