ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Biomoleculaire techn. en analysemethoden
  

Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30044
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 61
Totaal aantal contacturen: 45
Totaal studietijd: 158,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van doorslaer Els


 

KORTE OMSCHRIJVING
De rode draad doorheen de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Moleculaire genetica". In de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" worden de verschillende aspecten van recombinant DNA-technologie behandeld o.m. het gebruik van eiwit- en nucleïnezuurdatabanken en de verschillende enzymen. Tevens worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in de component "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    De student, afstudeerrichting biochemie kent na deze lessenreeks:
    1. de strategie, de methoden en de technieken om een eiwit te maken via recombinant DNA-technologie.
    2. de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
    3. de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
    4. de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
    5. de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.

    De student kan na deze lessenreeks:

    1. onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, gebruiken om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
    2. onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
    3. de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet opvolgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    geslaagd in het 1ste jaar

    Credits voor de opleidingsonderdelen "Biochemie", "Moleculaire genetica" en "Immunologie".


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
    1. Biochemische werkwijzen
      Water, diverse stoffen en buffers
    • Eigenschappen van water
    • Invloed van diverse stoffen

      Homogenisatie van cellen en weefsels
    • Uitgangsmateriaal
    • Activiteit van hydrolytische enzymen
    • Homogenisatiemethoden

      Zuivering van en werken met nucleïnezuren
    • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
    • Beschadiging van nucleïnezuren
    • Concentratiebepaling
    • Denaturatie en renaturatie
    • Isolatie en zuivering
    • Zuiverheid - Identificatie
    • Recombinant DNA-technologie

      Zuivering van en werken met eiwitten
    • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
    • Efficiëntie van de zuiveringsstap
    • Fractionering
    • Verwijdering van zouten
    • Bewaring
    • Maken van een eiwitoplossing
    • Detectie van denaturatie

        2.   Elektroforese 
             Basisprincipes elektroforese 

    • Inleiding
    • Experimentele aspecten

             Elektroforese van eiwitten

    • Inleiding
    • Polyacrylamidegel elektroforese
    • Iso-elektrofocussing
    • 2D-elektroforese

      Elektroforese van nucleïnezuren
    • Inleiding
    • Gelkeuze
    • Detectie
    • Submarine elektroforese
    • Sequentie- en genoomanalyse
    • RNA-elektroforese
    • Pulsed field lektroforese

      Adsorptie aan membranen - blotten
    • Voordelen van blotten
    • Technieken
    • Membraantypen

      3.Chromatografie

              Chromatografie
    • Inleiding
    • Begrippen en formules
    • Oplossend vermogen van een kolom
    • Indeling
    • Apparatuur
    • Oefeningen

             Gelfiltratiechromatografie

    • Principe
    • Samenstelling van de gelkorrels
    • Zwellen van gelkorrels
    • Verwijderen van lucht
    • Kwantitatieve benadering
    • Fractioneringsbereik
    • Oplossend vermogen
    • Toepassingen
    • Praktische uitvoering
    • Oefeningen

      Ionenchromatografie
    • Inleiding
    • Elektrostatische aantrekking
    • Ionenuitwisseling
    • Selectiviteitsconstante
    • Ionenuitwisselaars
    • Ionenchromatografie
    • Oefeningen

      Affiniteitschromatografie
    • Principe
    • Matrix
    • Ligand
    • Spacerarm
    • Elutie
    • Kolomkeuze en stockeren van het gel
    • Oefeningen

      Hydrofobe interactiechromatografie
    • Principe
    • Uitvoering


             Toepassingen


    STUDIEMATERIAAL

    1. cursus "Biomoleculaire technieken en analysemethoden delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
    2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
    3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
    4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
    5. cursus "Bio-informatica" op Blackboard – auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2007.


     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    42

     lesuren

      25,93

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    117

     klokuren

      72,22

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
     

    toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:

      1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
      2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
      3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     01,85

    Tweede examenperiode
    2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.